X
Nordic region's business magazine • augusti 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss på Bilisterna
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss på Bilisterna
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss på Bilisterna
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Motorproblem och viktiga detaljer om kamremmar

Publicerad augusti 10, 2025

Problem med motorer är ett vanligt tema inom bilindustrin. Här presenteras några av de mest kända motorerna som använder oljegående remmar.


Ford 1.0 och 1.5 EcoBoost är trecylindriga Fox-motorer som användes från 2012 till cirka 2019 i flera modeller, inklusive Fiesta och Focus. Från 2019 har Dragon-motorn endast en oljepump. Det gäller inte för fyrcylindriga 1.5 EcoBoost.


Ford 1.8 TDCi är en fyrcylindrig motor som användes mellan 2009 och 2013 i modeller som Galaxy och S-Max. Här finns en oljegående rem för högtryckspumpen och ventilerna. Detta gäller även 2.0 EcoBlue-motorn som har använts sedan 2016.


Honda 1.0 VTEC Turbo är en trecylindrig motor som användes i 10:e generationens Honda Civic mellan 2017 och 2021. Den är typ P10A2 och har en oljegående remventilstyrning. Denna motor är sällsynt i Europa.


Opel 1.2/1.4 Direct Injection Turbo är en trecylindrig motor använd i Opel Astra K mellan 2019 och 2021. Den har en oljegående rem för ventilsystemet.


Stellantis 1.2 PureTech är också en trecylindrig motor, använd från 2012 till cirka 2022 i modeller som Citroën och Fiat. Den har en oljegående rem för ventilstyrning.


Volkswagen 1.6 och 2.0 TDI är fyrcylindriga dieselmotorer som används i många Audi, Seat och Skoda-modeller sedan 2012. De har en oljegående rem för oljepumpen och en torrgående kamrem för ventilstyrningen.


Kamremmen är en central komponent för motorns funktion. Den synkar olika delar av motorn, och om den går av kan det leda till allvarliga skador. Skadetekniker säger, ”För många bilägare är kamremmen inget man tänker på förrän det är för sent.”


När en kamrem brister kan ventiler böjas och kolvar skadas, vilket kan leda till att hela motorn måste bytas ut. Det kan bli en mycket kostsam affär, särskilt om garantin har gått ut eller om maskinskadeförsäkring saknas.


Det är viktigt att hålla koll på när kamremmen ska bytas, vilket kan variera mellan olika bilar. Vanligtvis är det mellan 6–10 år eller 10 000–20 000 mil. Detaljer finner man i serviceboken.


Regelbunden service och påminnelser kan förhindra kostsamma skador. Skadetekniker framhåller att ”vi ser regelbundet skador som uppstår när serviceintervallen inte följts.”

Mest lästa
  1. Jämförelse av elbilar: Ioniq 6, VW ID.7, Xpeng P7 och BYD Seal

  2. Mekonomen utökar sitt serviceavtal genom bilhandlare

  3. Audis framtida hela elektriska sportbil avslöjad

Fler intressanta artiklar

Volvo EX60: Den nya el-SUV:en presenterad i Stockholm

Publicerad september 4, 2025

Volvo har nu officiellt meddelat att deras kommande elbil, Volvo EX60, är under utveckling.Modellen kommer att bli företagets första helt elektriska SUV inom det mellanstora premiumsegmentet, och förväntas erbjuda en…

Elliot Kaczynski tar klivet mot Formel 4

Publicerad september 4, 2025

En svensk förare har nått finaluttagningsstadiet i Richard Mille Young Talent Academy 2025.Den prestigefyllda tävlingen äger rum i Jerez den 21–22 september. Vinnaren får en helt finansierad säsong i spanska…

Volkswagen presenterar ID. Polo – En ny era för elbilar

Publicerad september 4, 2025

Volkswagen har beslutat att återinföra det ikoniska namnet Polo för sin kommande elektriska bil, tidigare känd som ID. 2. Detta beslut är en del av företagets strategi att behålla sina…

Teslas vision för framtidens självkörande fordon

Publicerad september 4, 2025

Tesla har introducerat Master Plan Part IV, där fokus ligger på självkörande bilar som ska transformera vårt sätt att förflytta oss.Enligt företaget kommer dessa fordon att vara billigare, säkrare och…
cadillac f1 bil

Colton Herta tar klivet till Formel 1 med Cadillac

Publicerad september 4, 2025

Colton Herta, en framstående namn inom IndyCar, går nu över till Formel 1 som test- och reservförare för Cadillac F1 inför säsongen 2026. Det markerar ett betydande framsteg i hans…
Hyundai n20 bakljus

Hyundai Ioniq 9: En Tyst och Bekväm Elbil

Publicerad september 4, 2025

Fotoreporter Magnus Fröderberg rapporterar från Lejondals slott, där Hyundai presenterar sitt nya flaggskepp, Ioniq 9, för journalister och bilhandlare. Under en körning till Skokloster slott upplever vi både landsvägar och…

Audi planerar att avslöja ny eldriven sportbil

Publicerad september 3, 2025

En oavsiktlig bildpublicering på Audis kanadensiska kommunikationsavdelning har avslöjat en ny konceptbil som är förebilden för en kommande sportbil. Bilmässan i München, som inleds den 9 september, ligger framför oss,…

Kinesiska elbilar står mot tysk och koreansk konkurrens

Publicerad september 3, 2025

Den kinesiska elbilsmarknaden har vuxit snabbt och nu står BYD Seal och XPeng P7 inför tuff konkurrens från Volkswagen ID.7 och Hyundai Ioniq 6.Trots den rådande uppfattningen om kinesiska elbilars…

Teslas nya funktion skyddar mot batteridöden

Publicerad september 3, 2025

En av de vanligaste orsakerna till att elbilsägare kontaktar bärgare är ett urladdat 12-voltsbatteri, något som ofta inträffar efter att bilen stått stilla en tid.I Teslas senaste mjukvaruversion (2025.32) introduceras…

Suzuki eVitara: En konkurrenskraftig elbil för budgetmedvetna

Publicerad september 3, 2025

Med sin entré på elbilsmarknaden siktar Suzuki på att erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ. Den nya eVitara positionerar sig som den billigaste fyrhjulsdrivna elbilen, med Renault 4 som en direkt rival.Trots…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025

Kategorier

  • Audi
  • Bilnyheter
  • BMW
  • Buss
  • Citroën
  • Däck & fälgar
  • Elbil
  • F1 Alpine
  • F1 Cadillac
  • Ferrari
  • Ford
  • Formel 1
  • Kia
  • Koenigsegg
  • Lamborghini
  • Mercedes
  • Nissan
  • Okategoriserade
  • Peugeot
  • Polestar
  • Rally
  • Renault
  • Skoda
  • Sportbilar
  • Tesla
  • Toyota
  • Veteranbilar
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Xpeng

http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
mail Created with Sketch Beta.