Fördröjning av eCall-regler kan ge konsekvenser för bilbesiktningar
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025
Den 1 december inleds nedstängningen av 2G- och 3G-näten, vilket resulterar i att eCall-systemet slutar fungera i ett stort antal fordon. Detta kan leda till att fordonet blir underkänt vid kontrollbesiktning.– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt, säger hon.
I slutet av förra året presenterade Transportstyrelsen en lösning: att undanta eCall från besiktningarna. Det nya undantaget skulle träda i kraft den 1 januari 2026, vilket skulle förhindra körförbud för bilägare.
Telia har valt att skjuta på sin nedsläckning för att underlätta situationen, men Tele2 och Telenor påbörjar sina nedsläckningar den 1 december 2025.
Transportstyrelsen har dock blivit försenade i processen med de nya reglerna. Dessa skickades ut på remiss i juli, vilket gör att det inte finns tillräckligt med tid för byråkratin att hinna fram till den angivna tidsramen.
– Föreskriften bör kunna träda i kraft i början av nästa år, gissningsvis april-maj, beroende på hur lång tid notifieringen till EU tar, säger han.
Med denna försening kommer många bilar som besiktigas efter den 1 december att få en anmärkning på grund av eCalls funktionsfel.
– Vi kommer underkänna fordonet med en så kallad villkorstvåa vilket innebär att man som fordonsägare ska åtgärda bristen, säger han.
Bilägare är skyldiga att åtgärda bristen snarast, men det krävs ingen ombesiktning. Felet ska dock vara löst till nästa besiktning, vilket ofta kan vara inom en månad.
Det bör påpekas att det inte gäller alla bilar med eCall, utan endast de som tillverkades efter 2018. Vissa nyare modeller har möjlighet till uppkoppling via 4G eller 5G och påverkas därför inte av dessa problem.