Thansen expanderar i Sverige med ambitiösa planer
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025
Den danska postorderfirman T. Hansen Gruppen A/S, grundad av Bent Jensen 1991, har idag etablerat sig med cirka 150 butiker i Danmark, Norge och Sverige. Företagets fokus ligger på produkter för bil, hem och fritid, vilket påminner om Biltema.
Den 29 augusti invigs Thansen”s 25:e butik i Sverige, belägen på handelsområdet Lyviksberget i Ludvika. Butikschefen Lisa Persson framhäver en viktig skillnad mellan Thansen och Biltema.
”Vi har bättre kvalitet och kan erbjuda bra priser sett till kvaliteten på varorna,” säger hon.
Thansen drar nytta av sin storlek för att erbjuda lägre priser. Stefan Roysson, administrativ chef, förklarar den ekonomiska fördel som företagets volym medför.
”En förutsättning för låga priser är den volym som alla våra butiker genererar. Det ger stordriftsfördelar. Vi handlar direkt från fabriker över hela världen,” säger han.
Thansen säljer inte bara produkter under eget märke utan även andra varumärken. Deras hemsida erbjuder dessutom ett brett utbud av cirka 250 000 produkter som inte finns i fysiska butiker.
Målet för Thansen är att öppna ett hundratal butiker i Sverige under de kommande åren. Igor Petrovic, CPO, har en tydlig vision för framtiden.
”Vi ser ett hundratal butiker framför oss de närmaste åren,” säger han.
Thansen öppnade sin första svenska butik 2022 på köpcentret Väla i Helsingborg. Expansionen av företaget fortsätter med ambition och mål för framtiden.