Strategisk framgång för Red Bull på Monza
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
Max Verstappen triumferade i Italiens Grand Prix på Monza, vilket markerade ett viktigt ögonblick för Red Bull. Denna seger var särskilt meningsfull då den var stallchef Laurent Mekies första sedan han tog över ledningen.
Teamet implementerade en ny strategi inför loppet, där de i större utsträckning förlitade sig på förarnas feedback snarare än simuleringsdata. Mekies förklarade efter tävlingen att de hade dragit lärdomar från fjolårets motgångar och hade anpassat sina lösningar till banans specifika krav.
– Vi hade en vinge som var utvecklad enbart för Monza. Beslutet fattades redan för ett år sedan, och den fungerade perfekt, säger hon.
Red Bull valde att spara en extra uppsättning hårda däck, vilket var en riskfylld men strategisk plan. Genom att uppnå snabbt resultat under fredagen kunde de nå Q3 med färre däckförsök, vilket gav dem fler alternativ under racet.
– Vi kunde ha sett dumma ut om det inte fungerat, men istället fick vi ett strategiskt övertag, förklarar han.
Verstappen utförde en felfri körning och återtog ledningen från Lando Norris, som kortvarigt hade tagit över i starten. Loppet visade sig vara en stor moralboost för Red Bull och deras team i Milton Keynes, där över 1 500 medarbetare arbetar hårt.
Framöver ställs frågan om Red Bulls framsteg i Monza är specifika för banan eller om de kan appliceras även på andra banor. Mekies tror att Baku kommer att bli det verkliga testet.
– Vi tar risker för att förstå bilens begränsningar. I Budapest gick det fel, medan här fick vi betalt. Vi får se om det vi lärde oss fungerar även i Baku, konstaterar hon.