Volvo EX60: En Nyckelfaktor för Företagets Framtid
Publicerad oktober 24, 2025
Publicerad oktober 24, 2025

Volvo Cars har upplevt en nedgång i sin försäljning under det aktuella året. Dock har ett strängt besparingsprogram på 18 miljarder kronor och nedskärning av 3 000 tjänster redan visat sig ge positiva effekter, vilket resulterar i en vinst på 6,4 miljarder kronor.
– På en tuff marknad levererade vi ett stabilt resultat för tredje kvartalet, och våra kostnads- och kassaflödesåtgärder ger resultat, säger hon.
I det tredje kvartalet sålde Volvo Cars 160 514 bilar, vilket motsvarar en minskning med 7 procent jämfört med samma period 2022. Omsättningen under denna tidsperiod uppgick till 86,4 miljarder kronor.
– Efterfrågan på laddhybrider som XC90 och XC60 är fortsatt stark, uppger hon.
Försäljningen av EX90 förväntas öka efter en uppgradering till 800 volt, och snart kommer halvkombin ES90 att börja levereras.
Den kommande lanseringen av Volvo EX60 i januari 2024 förväntas ge en betydande ökning i försäljningen, och företaget räknar med minskade kostnader när nya modeller blir klara.
– Därefter kommer bolagets investeringar att minska avsevärt och vi upprätthåller strikt kapitaldisciplin, samtidigt som nya EX60 kommer att erbjuda värdefull tillväxt, skriver hon.
Volvo förväntar sig att den nya laddhybriden XC70 kommer att stärka försäljningen, men EX60 kommer att bli den viktigaste faktorn för tillväxt.
Framöver planeras dessutom en helt ny Volvo XC90.
– Vi ber kunderna om ursäkt för problemen med EX90 och ser fram emot att förbättra upplevelsen, säger hon.