Kinesiska bilföretag expanderar kraftigt i Europa
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Utvecklingen är snabb. Medan europeiska tillverkare arbetar med att anpassa sig till elfordon, ökar kinesiska konkurrenter sin marknadsandel.
I september hade kinesiska bilmärken en marknadsandel på 7,4 procent i Europa, jämfört med 3,3 procent samma månad föregående år.
Fokus ligger på laddbara SUV:ar, där efterfrågan har skjutit i höjden. Detta är särskilt relevant för Sverige, som är ett av de mest laddhybridvänliga länderna i Europa.
De modeller som driver den kinesiska framgången är ofta populära för företagsleasing. BYD har nu nått toppen i Europa.
BYD Seal U är den mest sålda laddhybriden i Europa både i september och under årets första nio månader, med 11 115 sålda enheter i september och totalt 50 141 sålda från januari till september, enligt Dataforce via Automotive News Europe.
Denna modell har överträffat Volkswagen Tiguan som den ledande i sin kategori. Även Xpeng G6 och Sealion 7 bidrar till ökad försäljning av elbilar, även om EU:s tullar hindrar utvecklingen.
MG fortsätter sin återkomst. MG HS och hybridversionen av MG ZS finns nu bland de tio mest sålda i sina klasser. Dessutom kommer småbilen MG3 snart att få sällskap av fler kinesiska modeller i lägre segment.
Ökningen i SUV-klasserna är markant. I september kom 19 procent av alla midsize SUV:ar från kinesiska märken, och 13,2 procent av de kompakta SUV:arna.
Japanska märken har därmed passerats i de större klasserna, något som för bara några år sedan ansågs otänkbart. I småbilssegmentet ligger kineserna ännu bakom, men BYD Atto 2 och Dolphin Surf förväntas förbättra deras ställning även där.
Storbritannien och Norden visar ledande siffror. I Storbritannien nådde kinesiska bilmärken 13,2 procent av marknaden i september. I Norge var siffran 12,8 procent, medan Spanien och Italien ligger runt 8 till 10 procent.
Tyskland är mer försiktigt med 2,9 procent och Frankrike med 3,7 procent. Försäljningsvolymerna förväntas öka när modellutbud och prissättning blir mer attraktiva även för konservativa kunder.
Laddhybrider är en nyckelfaktor. Kinesiska bilmärken stod för 20 procent av alla laddhybrider i Europa i september och 11,9 procent för året hittills.
Fullhybrider har också blivit en styrka med 11,6 procent marknadsandel, upp från 3,3 procent i samma månad föregående år. Detta är de typer av fordon som dominerar svenska företagsparkeringar.
MG och BYD växer redan i Sverige, och marknaden fylls nu på av Omoda, Jaecoo och Zeekr. Samtidigt förväntas ökad prispress på europeiska konkurrenter.
EU:s tullar kan påverka takten för rena elbilar, men inom laddhybrider och hybrider rör sig utvecklingen redan snabbt. Frågan är inte om kinesiska bilmärken tar mark i Sverige, utan hur snabbt.