Volvos nya strategi: Förbränningsmotorer kvar i 15 år
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Volvos ambitiösa plan för elektrifiering har genomgått en förändring. Målet att vara helt eldrivet till 2030 har skrotats, och istället framhäver VD Håkan Samuelsson en fortsatt roll för bilar med både el- och förbränningsmotorer.
I en intervju med Automotive News Europe påpekar han att en ny generation laddhybrider är nödvändig för att motsvara kundernas omställningstakt.
Han uttrycker att marknaderna utvecklas i olika takt och att Volvo inte kan kontrollera när kunderna väljer att övervinna sin räckviddsoro. Företaget vill ge köparna friheten att bestämma när de är redo att gå helt elektriskt.
Som ett tydligt exempel på denna strategi introduceras nya XC70, som har en förlängd elektrisk räckvidd. Den debuterade i Kina och liknar Lynk & Co 08, vilket visar på delad plattform.
Den nya modellen har en elmotor som driver hjulen och en bensinmotor som laddar batteriet vid behov. Resultatet ger över 200 km på enbart el och totalt 1 200 km räckvidd, vilket eliminerar räckviddsstress under långresor.
Volvo avser att introducera modellen i Europa, men 2026 kan vara för tidigt på grund av anpassningar som krävs för infotainment och säkerhet. Samuelsson har som ambition att lansera den så snart som möjligt.
Volvos mål är att dominera premiumsegmentet för långräckvidds-hybrider, särskilt eftersom konkurrenter som BMW, Audi och Mercedes ännu inte har liknande planer.
Den förändrade strategin har påverkats av både politiska och ekonomiska faktorer. EU:s krav på utsläppsfria bilar till 2035 har skapat press, men tanken på laddhybrider som en hållbar lösning kvarstår.
Den förstärkta lanseringen av EX90, Volvos elflaggskepp, har blivit försenad med två år, vilket har haft ekonomiska konsekvenser och öppnat upp för fler konkurrenter i premiumsegmentet.
Sverige är en ledande marknad för laddhybrider, vilket gör att Volvo vill säkerställa att deras hemmapublik har tillgång till förbränningsmotorer i områden med begränsad laddinfrastruktur.
Framöver planeras även nästa generation XC90 med liknande teknik för 160 km elektrisk räckvidd, som ska tillverkas i USA från 2028. Volvos strategi prioriterar elbilar, men laddhybrider ska fylla det gap som finns för kunder som ännu inte är redo för en fullständig övergång.
Förbränningsmotorer kommer att fasas ut mot slutet av 2030-talet, men det exakta tidsschemat beror på hur snabbt marknaderna kan anpassa sig.