Framtidens Formel 1: En djupdykning i 2026 års regler
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Formel 1-säsongen 2025 har ännu inte avgjorts, men det står klart att kampen mellan McLarens förare blir central. Den mest spännande frågan rör dock den kommande säsongen och hur det nya regelverket kommer att påverka bilar, motorer och däck.
För närvarande har sportens ledning endast datoranimationer av den nya fordonsgenerationen, som visar kortare och mer kompakta bilar. De nya bilarna kommer att ha en förändrad fram- och bakvinge, där fem element från framvingen tas bort och en läggs till bakvingen.
En stor del av golvet försvinner, och venturikanalerna vid golvets främre del tas bort. Det nya golvet sträcker sig under sidepodsen och kommer att ha komplexa vingletter för att bemöta luftvirvlar. ”Det här är bilar med i stort sett platta golv med ett designelement i mitten,” säger en teknisk direktör.
En ökning av effekt är att vänta, med mål om 400 kW från förbränningsmotorn och 350 kW från batteriet, vilket ger en total effekt på 1 020 hk. En teamchef förutspår topphastigheter på upp till 400 km/h när bilarna blir mer effektiva och anpassade till nya regler.
FIA:s sportchef avfärdar dock oro över att varvtider ska sjunka till nivåer som liknar Formel 2. ”Enligt våra simuleringar kommer bilarna att vara mellan en och två och en halv sekunder långsammare per varv. Men detta gäller endast initialt,” säger han.
Förarna har uttryckt oro över hur energihanteringen kommer att begränsa körbarheten. En teamchef uppmanar att lyssna mer på erfarna förare, de som har kört prototyperna flera gånger.
Bilarna kommer att vara tio centimeter smalare 2026, och både fram- och bakvingarna kan justeras. FIA har kommit överens med teamen om att kontinuerligt anpassa regler kring energihantering.
En annan teamchef menar att Formel 1 inte ska bli ett schackspel i strategier för energihantering, men också att förarna ska undvika att överbelasta sig med distraktioner. Den nya tekniken kommer att påverka hur mycket kraft MGU-K-enheten kan leverera.
Förare som Alexander Albon ser redan utmaningarna under testkörningar, där energihantering kommer att bli avgörande för tekniker för att optimera motoreffekten. ”Framöver kommer det handla mer om energihantering än nu,” säger han.
FIA har skapat specifika diagram för varje bana som anger hur mycket energi och kraft som är tillåten. Dessa diagram justeras efter erfarenheter från simulatorerna.
Med de nya motorerna, som saknar MGU-H-enheten, ökar den elektriska effekten till 350 kW. Energihantering kommer att bli en central del av strategin för 2026. Det handlar om att bemöta utmaningarna som uppstår i simulatorer.