Granskning av takboxar: Praktiska lösningar med säkerhetsaspekter
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Takboxar är ett populärt alternativ för att öka lastkapaciteten i personbilar, särskilt bland familjer och skidåkare. När man planerar en resa med mycket packning kan bagageutrymmet snabbt bli fullt, särskilt med barn i bilen. Här kommer takboxen in som en praktisk lösning.
Men vad erbjuder dessa förvaringslösningar utöver extra utrymme? Hur säkra är de? Och vad bör man tänka på vid ett inköp? Auto motor och sport har analyserat sju modeller från kända tillverkare. Förutom byggkvalitet är både praktikalitet och säkerhet avgörande.
Att prissätta boxarna är också viktigt. Vår erfarenhet visar att dyraste alternativet inte alltid presterar bäst. Därför har vi inkluderat billigare modeller för en grundlig utvärdering av resultaten baserat på individuell prestanda.
Goda nyheter: alla testade modeller uppnådde godkända resultat. Bäst i test blev Thules takbox Force 3 XL, som har förbättrats sedan senaste testet 2018. Tidigare problem med spännband som lossnar är nu lösta.
Yakima SkyBox LG/16 tog andraplatsen och presterade utmärkt, tack vare sin funktionalitet och genomtänkta tilläggsfunktioner, säger hon. I mittfältet delar fyra boxar omdömet ”bra”, vilket visar att även billigare alternativ kan leva upp till testkraven.
Det är viktigt att notera att kvaliteten hos billigare boxar kan vara något sämre. Skillnaderna ligger främst i ytfinish och materialval. Det handlar om plast kontra metall i olika detaljer, låsmekanismer och spännbandens kvalitet.
Sammanfattningsvis levererar alla boxar tillfredsställande resultat. Hapro-boxen har effektiva invändiga spännband och Lanco erbjuder en unik lasthållare som ökar säkerheten. Norauto Bermude 500 har stor lastkapacitet, men vi hade gärna sett fler spännband.
Atera-modellen visar att kvalitet inte alltid kostar mycket, men den är svår att öppna från endast en sida. Kamei Husky 510 hamnade sist med omdömet ”godkänt” på grund av en bruten spännbandsöglor, vilket påverkade dess testresultat negativt.
Del 2 av takboxtestet publiceras den 9 oktober, och hela resultatet finns i auto motor & sport nummer 11/2025.