Porsche avslöjar ny strategi för sin nästa SUV
Publicerad september 5, 2025
Publicerad september 5, 2025
Porsche tar ett betydande steg framåt med lanseringen av en ny SUV, känd internt som M1, som planeras för 2028. Denna modell kommer att ersätta den nuvarande bensindrivna Macan. För första gången får en produktionsmodell från företaget ett fyrhjulsdriftsystem med fokus på framhjulsdrift, vilket markerar en stor förändring i företagets filosofi, säger hon.
Historiskt har Porsches bilar byggts med bakhjulsdrift, även fyrhjulsdrivna modeller har prioriterat bakaxeln i kraftfördelningen. Den nya SUV:en utvecklas parallellt med nästa generation Audi Q5 och använder Volkswagen-koncernens Premium Platform Combustion (PPC), säger han.
Porsche har valt att använda Audis Quattro Ultra-system utan större förändringar istället för att modifiera tekniken för att efterlikna en bakhjulsdriven känsla. Det innebär att framhjulen driver fordonet under normala förhållanden, och bakhjulen aktiveras endast vid behov, säger hon.
Denna förändring är del av Porsches strategi för att möta minskad efterfrågan på elbilar. Den eldrivna Macan har haft svaga försäljningssiffror, med endast 25 800 sålda bilar globalt under det första halvåret 2025. Dessutom har företagets vinst minskat med 67 procent under samma period, säger han.
För att kunna svara på dessa utmaningar väljer Porsche att påskynda utvecklingen av en ny bensinmodell. VD Oliver Blume har beskrivit M1 som en ”typisk Porsche i sitt segment”, men med tydlig distinktion från Macan EV. Produktionen av den nya SUV:en väntas starta 2028, med två fabriker under utvärdering: Audis anläggning i Mexico och Porsches fabrik i Leipzig, där nuvarande Macan tillverkas, säger hon.