Provkörning Tesla Model Y Performance
Publicerad november 30, 2025
Publicerad november 30, 2025

Den här en rolig bil som du köra barnen till skolan med och sedan åka direkt till racingbanan med. En fullträff om man gillar sportiga bilar.
Den här provkörningen tar utgångspunkt i hur Performance-modellen skiljer sig från den vanliga uppdaterade Model Y som lanserades tidigare i år.
Performance har en sportigare design med bland annat diffuser, kolfiber spoilervinge och 21 tums fälgar klädda med 275mm breda bak däck och 245mm breda framdäck. Rejäla puckar med andra ord.

460 hästar ger en 0-100 km/h tid på 3.5 sek. Det är sportbils prestanda. Och eftersom de är en elbil finns det aldrig något effektlagg. De stora tekniska skillnaderna är den nya drivlina och adaptivt chassit.
Styrningen är direkt, bromsarna greppar rejält, likt en sportbil. Med alla hjälpsystem avstängda krävs det att du har koll på vad du gör. Greppet med de breda däcken är omfattande. Den här bilen ska helt klart användas i sportläget. Visst den är lite stötig och släpper igenom lite ljud när man kör på ojämnheter. Men de är så en sportig bil ska kännas. Tesla har gjort ett riktigt bra jobb.

Ljus inredning som är välkomnande med nya sportstolar som ser till att du håller dig på plats. Nackdelen är att man inte kan sänka höjda på stolarna och sittpositionen är lite väl hög. Panorama taket släpper in mycket ljus.
Performance-modellen bjuder även på lite kolfiber invändigt vilket skapar en sportig känsla. Skärmen känns igen från tidigare Tesla och är lika intuitiv som tidigare. Högtalarsystemet har rejält med kraft. Det är svårt att hitta något negativt när man sitter i den här bilen.
Pris: ca 719.000
Drivlina: Dual-motor fyrhjulsdrift
Effekt: ca 460 hk, 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Räckvidd (WLTP): ca 580 km , Energiförbrukning: ~16,2 kWh/100 km
Tjänstevikt): 2033 kg
Körupplevelse: Sportigt och stabilt chassi med skarpare väghållning
Målgrupp: Förare som vill kombinera praktisk vardagsbil med sportig prestanda