Volvo omstrukturerar ledningen för att stärka framtiden
Publicerad augusti 15, 2025
Publicerad augusti 15, 2025
Volvo Cars befinner sig i en kritisk situation där försäljningen av nya elbilar har varit otillfredsställande, vilket gör att äldre modeller som XC60 och XC90 blir avgörande för företagets överlevnad. För att hantera dessa utmaningar har vd Håkan Samuelsson rekryterat Michael Fleiss som ny chef för strategi och produkt.
Fleiss har en gedigen bakgrund inom förbränningsmotorer efter att ha arbetat på Volvo Cars i flera år och därefter varit vd för Geelys motorbolag Aurobay Sweden.
– Även om detta är en utmanande tid för branschen, är det ett otroligt energigivande ögonblick att vara med i strategiutvecklingen, säger hon.
Erik Severinson, som tidigare var strategi- och produktchef, får nu en ny roll som affärschef. Han kommer att fokusera på att förbättra samarbetet mellan olika regionala enheter inom Volvo.
– Jag är glad över att föra våra regionala, produkt- och kommersiella team närmare varandra, säger han.
Utöver detta planerar Volvo att tillsätta flera nya produktlinjechefer som kommer att rapportera direkt till Severinson för att ytterligare stärka företagets organisation.