X
Nordic region's business magazine • augusti 18, 2025
gmsa NEWS
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss

Verstappen kritiserar Formel 1:s försiktighetsåtgärder under regnracet

Publicerad augusti 18, 2025

Max Verstappen uttrycker sin frustration över att starten av Belgiens Grand Prix fördröjdes med över en timme på grund av regn. Den fyrfaldige världsmästaren anser att FIA har blivit så försiktiga efter tidigare incidenter att Formel 1 riskerar att förlora sin karaktär, särskilt i traditionella regnrace som Spa.


”Det var inte ens regnracing. Då kan vi lika gärna vänta tills det torkar upp och köra på slicks,” säger han.


Starten på Spa-Francorchamps sköts upp efter att regnet började falla, vilket ledde till att formationsvarvet kördes bakom säkerhetsbil. FIA:s tävlingsledare, Rui Marques, tog beslutet att fördröja starten med 80 minuter på grund av siktproblem.


Verstappen kommenterar: ”Visst fanns det lite vatten mellan kurva ett och fem, men efter två, tre varv bakom säkerhetsbilen hade det varit klart. Resten av banan var redan redo.” Frustrationen var påtaglig, då Verstappen hade anpassat sin bil för de förväntade regnförhållandena.


Lewis Hamilton, nu Ferrari-förare, delar Verstappens åsikt och uttrycker sin irritation över fördröjningen. ”Jag ropade hela tiden: ”Det är dags att köra”. Men vi bara fortsatte köra runt. Jag tror att de försökte vara extra försiktiga efter Silverstone, men nu gick det för långt åt andra hållet,” säger han.


Trots kritiken finns det förare som försvarar beslutet. Carlos Sainz, från Williams och medlem av GPDA, påpekar att det är bättre att vara försiktig än att ångra sig senare. ”Tävlingsledaren sa att han skulle ta det säkra före det osäkra efter Silverstone – och det gjorde han,” säger han.


George Russell instämmer och säger, ”Att köra i över 300 km/h genom Eau Rouge utan sikt är som att köra med ögonbindel. Det är inte racing, det är farligt.” Charles Leclerc betonar också vikten av säkerhet, även om han kunde tänkt sig en tidigare start.


Oscar Piastri, loppets vinnare, anser att FIA:s försiktighetsåtgärder är förståeliga. ”Vi har varit tydliga med att vi föredrar säkerhet framför att ta risker. Det hade kanske kunnat vara ett formationsvarv färre, men det hade inte gjort någon större skillnad,” säger han.


Verstappen uttrycker även sin oro över sportens framtid: ”Du kommer aldrig få se de där klassiska regnloppen längre om det fortsätter så här. Allt görs för att förbereda sig på regnracing – och så får vi inte ens tävla.”


Vad anser du – var tävlingsledningen överdrivet försiktiga i helgen?

Mest lästa
  1. Jeep Compass: En ny era för kompakt-SUV:ar

  2. EU:s regler för utsläpp av fordon revideras

  3. Polestar får nytt kapital för framtida tillväxt

Fler intressanta artiklar

Tvist om parkeringsskiva – vad säger lagen?

Publicerad december 18, 2025

En konflikt har uppstått kring placeringen av parkeringsskivan, vilket har lett till förvirring och diskussioner.Parkeringsvakten avlägsnade en skiva som en bilägare hade fäst på vindrutetorkaren, vilket ledde till att bilägaren…

Revolutionerande bensinmotor med hög verkningsgrad

Publicerad december 18, 2025

En avancerad dieselmotor kan ha en verkningsgrad på upp till 40–45 procent, medan bensinmotorer ofta ligger runt 30–35 procent. Dongfeng Motors nya 1,5-liters bensinmotor, Mach 1.5T, har en imponerande termisk…

Förändrad maktdynamik i Formel 1: Föraren i fokus

Publicerad december 18, 2025

Under över ett decennium har DRS varit en central del av Formel 1, men nu kommer systemet att försvinna. Det har ansetts både som en hjälp och som en konstgjord…

Tässla Store tvingas stänga på grund av ekonomiska svårigheter

Publicerad december 18, 2025

Tässla Store meddelar att de tvingas lägga ner sin verksamhet på grund av minskad försäljning av Teslabilar, vilket delvis kan kopplas till fackstrejken mot Tesla. ”På grund av av vikande…

Porsches nya väg: Bensinversion av 718 i utveckling

Publicerad december 18, 2025

Nyligen avslutades produktionen av den senaste generationen av Porsche 718. En eldriven version är på ingång, men samtidigt planerar Porsche att lansera två nya bensindrivna modeller inom 718-serien.Det handlar troligen…

Porsches strategiska anpassning till Kinas elbilsmarknad

Publicerad december 17, 2025

Det som nu utspelar sig i Kina kan inte förbises av Porsche. Marknaden förändras snabbt och nya modeller introduceras kontinuerligt, vilket ställer europeiska tillverkare inför nya utmaningar. I en intervju…
audi f1 bil

Audi förbereder sig för Formel 1-debut

Publicerad december 17, 2025

Efter flera års diskussioner om Audi:s inträde i Formel 1, gör nu företaget konkreta framsteg. Denna satsning har flyttat från planering till verklighet, och Audi arbetar tillsammans med Sauber för…

ID. Polo Nya tillskottet bland VW:s elbilar

Publicerad december 17, 2025

Volkswagen har dragit viktiga lärdomar från sina tidiga erfarenheter med elbilar. Den nya ID. Polo-modellen representerar inte längre framtidsvisioner, utan är ett konkret svar på den nuvarande marknadens krav.Det segment…

Smart #2: En ny era för elbilar i stadsmiljö

Publicerad december 17, 2025

Den ikoniska stadsbilen Smart återvänder med nya #2, nu under testning med en egenutvecklad elplattform. Testbilarna, som på ytan liknar de tidigare modellerna, är utrustade med ny teknik.Under den bekanta…

Rally Sweden bemöter kritik inför 2026 års tävling

Publicerad december 17, 2025

Processen för att få tillstånd inför Rally Sweden 2026 har blivit en het fråga i norra Sverige. Efter att ha mottagit kritik från Rans och Grans samebyar har arrangören nu…
http://provkörning%20tesla%20model%20y
http://däckline
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Kontakta oss
  • Cookie Policy
  • Integritetspolicy

Bilisterna

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.