Höjda skatter på laddhybrider – vad innebär det?
Publicerad september 2, 2025
Publicerad september 2, 2025
Från och med den 1 januari 2026 kommer fordonsskatten på nya laddhybrider att beräknas enligt en ny modell. Detta resulterar i en skattehöjning för många av dessa bilar.
De nya Euro 6-reglerna, Euro 6e-bis, kräver att laddhybrider testas två gånger med WLTP-körcykeln, både med fullt och urladdat batteri. Resultaten vägs samman baserat på bilens elektriska räckvidd, vilket gynnar fordon med längre räckvidd.
Om en laddhybrid har utsläpp över 75 gram koldioxid per kilometer, kommer den att belastas med fordonsskatt, utöver en administrationsavgift på 360 kronor. Till exempel, en bil med 95 gram CO2 per km kommer att ha en skatt på 2 500 kronor. Det är viktigt att säkerställa att man vet bilens utsläpp för att kunna beräkna skatten.
Det kan vara en utmaning att beräkna den nya skatten, eftersom det saknas klara siffror för utsläppen vid urladdat batteri. De som köper laddhybrider med leverans efter nyår uppmanas att begära en sammanvägd utsläppssiffra.
Generellt drabbas större laddhybrider med kortare elektrisk räckvidd mest av den kommande skattehöjningen.
Reglerna kommer att bli ännu tuffare 2027, då Euro 6e-bis-FCM införs, vilket ställer krav på en uppskattad fyra gånger längre räckvidd än idag. Detaljerna kring dessa nya krav är ännu oklara.
Samtidigt kommer även EU:s nya utsläppsrätter, ETS 2, att införas 2027, vilket innebär att kostnaderna för koldioxidutsläpp ökar. Detta kommer att leda till högre priser på bensin och diesel, säger hon.