Teslas marknadsandel minskar i USA
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025
Det verkar som att Teslas ställning på den amerikanska elbilsmarknaden är i fara. Enligt data från analysföretaget Cox Automotive, som rapporterats av Reuters, har företagets marknadsandel sjunkit till 38 procent under augusti.
Detta är första gången sedan oktober 2017 som Teslas andel ligger under 40 procent, och skillnaden nu är att företaget aktivt väljer att fokusera på andra projekt istället för nya volymbilar.
Tesla har historiskt sett haft mer än 80 procent av elbilsförsäljningen i USA, men konkurrensen har blivit mycket hårdare. Nu finns det flera alternativ från både amerikanska och asiatiska tillverkare som Ford, General Motors, Hyundai, Kia och Toyota.
”Jag vet att de positionerar sig som ett robot- och AI-företag. Men när man är ett bilföretag, när man inte har nya produkter, kommer ens andel att börja minska,” säger en expert på Cox Automotive.
Utöver detta har Hyundai, Kia och Volkswagen genomfört stora satsningar för att växa i Europa. Tesla å sin sida styr sina resurser mot självkörande robotaxis och sin humanoida robot, Optimus.
Denna strategi kan medföra att lanseringen av mer prisvärda Tesla-modeller i Sverige fördröjs. Frågan som återstår är huruvida Tesla kan återfå sin position på den amerikanska marknaden i takt med att konkurrensen ökar.
Den kommande stora modellnyheten är en mindre och billigare Tesla, ofta kallad Model 2, men det finns ingen officiell tidsplan för lanseringen av denna.