Nissan lanserar en ny högpresterande bensinmotor
Publicerad september 15, 2025
Publicerad september 15, 2025

Nissan presenterar nu den tredje generationen av sin e-Power hybriddrivlina, där en ny turboladdad 1,5-liters bensinmotor (ZR15DDTe) med exceptionell verkningsgrad är i fokus.
Tack vare en ny kallsprutningsteknik, som även används inom andra industrier, förbättras insugsgeometrin och värmeledningsförmågan. Detta leder till mindre energiförluster och ökad effektivitet.
Med dagens tillverkningsteknik begränsas luftflödet av pressmonterade ventiler. Nissan anger en termisk verkningsgrad på 42 procent, vilket är betydligt högre än många moderna motorer som ligger mellan 30 och 35 procent. Vissa Atkinson-motorer i hybrider kan uppnå 38–40 procent.
Geely hävdar dock att de når en imponerande 47,26 procents termisk verkningsgrad med sin nya hybridmotor, vilket sätter press på konkurrenterna.
Ny teknik för tillverkning har förbättrat luftflödet och minskat energiförlusten avsevärt. För att sätta detta i perspektiv, ligger dieselmotorer vanligtvis på en verkningsgrad mellan 40–45 procent, medan elmotorer når upp till 85–95 procent.
Den nya hybriddrivlinan debiterar först i Nissan Qashqai, som nyligen har kommit i produktion i England.
Det är värt att notera att bensinmotorer ofta är mycket mindre effektiva jämfört med elbilar, vilket gör Nissans framsteg ännu mer betydelsefulla.