Kamp om framtidens Formel 1-motorer
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025

Formel 1 är en sport där intressen ofta styr diskussionerna. När nya regler införs är det vanligt att de mest drabbade protesterar, särskilt nu inför de kommande reglerna som träder i kraft 2026. Dagens motorer är V6-turbohybrider med 15 procents elkraft, men andelen elkraft kommer att öka till 45 procent.
Det nya konceptet, en 1,6-liters V6-turbo som använder klimatneutralt bränsle, mottogs initialt positivt. Effekten av elektrifieringen ökar från 120 till 350 kilowatt, vilket skapar en obalans i förhållandet mellan förbränningsmotor och el.
Trots detta har motståndet vuxit. Audi och Porsche förordar regenerering via framaxeln, en strategi som andra tillverkare, såsom Ferrari och Mercedes, avvisar. Det finns oro för att tyskarna ska få fördelar tack vare sin erfarenhet.
RB Powertrains strävar efter att minska den elektriska effekten, vilket skapar svårigheter för mindre team att hitta batteripartners. Samtidigt har Honda och Ford återvänt, med Cadillac som också påbörjar ett eget projekt.
Flera problemområden måste lösas innan 2026. Effektiv energiåtervinning och aktiv aerodynamik är avgörande. Bränsleleverantörerna letar efter molekyler som kan fungera i laboratorier, vilket medför enorma kostnader.
Ferraris teamchef, Frédéric Vasseur, uttrycker sin oro över att förlora kontrollen: ”Förr var det chassit och motorn som avgjorde effektförhållandena. Nu tillkommer även bränsletillverkaren och batterileverantören.”
Efter diskussioner om V10-motorer har FIA-presidenten Mohammed bin Sulayem lovat att arbeta för en återkomst av dessa motorer, med målet att göra sporten mer hållbar.
Flera team visade sig positiva till förändringarna, men den övergripande känslan är att det finns en stor osäkerhet. De som stöder V10-motorerna argumenterar för att detta skulle återuppliva