Första vätgastankstationen för tunga fordon i Sverige invigd
Publicerad oktober 3, 2025
Publicerad oktober 3, 2025
I Göteborg har en ny vätgastankstation för tunga transporter nyligen öppnat. Denna anläggning är unik då den är den första i Sverige med kapacitet att möta behoven hos lastbilar på ett storskaligt sätt.
Med förmåga att leverera upp till 1 500 kilo vätgas per dygn kan stationen försörja så många som 20 lastbilar. Utmaningarna med elektrifiering av tunga fordon är komplexa, vilket kräver alternativa energikällor.
Vätgas, producerad med hjälp av förnybar energi, erbjuder en lösning som nästan uteslutande släpper ut vattenånga vid användning. ”För transporter med höga vikter och långa körsträckor är det fortfarande svårt att klara sig enbart med batterier. Där kan vätgas vara ett viktigt komplement,” säger hon.
Stationen är strategiskt placerad vid Gasklockan i Göteborg och är den första av fyra planerade anläggningar i landet, ett steg mot att uppfylla EU:s mål för vätgasinfrastruktur där en station ska finnas var 20:e mil fram till år 2030.
Trots att det för närvarande finns nio vätgastankstationer i Sverige, är få anpassade för tung trafik. Den nya stationen har byggts med stöd från Naturvårdsverkets Klimatklivet och kommer att överföras till en etablerad drivmedelsleverantör 2026.
Invigningen den 2 oktober samlade branschfolk och politiker, inklusive tidigare energi- och näringsminister Ibrahim Baylan. Intresset för vätgas inom tunga transporter och industri ökar, trots att infrastrukturen är underutvecklad jämfört med andra europeiska länder. Målet är att göra det lättare för fler transportföretag att investera i vätgasdrivna fordon.”