Kritik mot elbilsbonus för glesbygdsbor
Publicerad oktober 11, 2025
Publicerad oktober 11, 2025

Regeringen får kritik för sin nya klimatbonus, som enligt Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige, missar att stödja hushåll som snart planerar att köpa bil och som kan välja el istället för fossilbränsle.”Regeringen missar att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och som skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel,” säger han.
Tre år sedan avskaffade Tidöpartierna klimatbonusen för elbilar snabbt. De borgerliga partierna och Socialdemokraterna kom överens om en gradvis avveckling av bonusen, men SD ville se ett omedelbart stopp, vilket genomfördes.
Beslutet har lett till en fortsatt negativ effekt: privatpersoner tvekar att köpa elbil, och andelen sålda elbilar till privatpersoner är fortfarande låg.
Den nya klimatbonusen riktar sig endast till en liten del av befolkningen. Elbilar är kostsamma, och för att stödja dem som påverkas av elektrifieringen har EU implementerat sociala fonder med medel från utsläppsrätter som industrin köper.
”Bara drygt en fjärdedel av Sveriges 10,6 miljoner invånare bor i de kommuner som omfattas, och ännu färre uppfyller inkomstkravet,” säger Carl-Erik Stjernvall.
Enligt Riksförbundet M Sverige skulle det vara mer effektivt om fler personer, som är nära ett elbilsköp utifrån ekonomi och livssituation, också fick ta del av bonusen.
”Elbilsstödet måste finnas för alla,” anser han. Att ge ett allmänt stöd för elbilar strider dock mot EU:s regler för sociala fonder, vilket innebär att sådana medel måste hämtas från statskassan.