Stockholm på väg mot strikt miljözon i innerstaden
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Stockholm närmar sig implementeringen av Sveriges första miljözon klass 3 i centrala delar av staden. Kammarrätten har beviljat stadens plan, vilket innebär att de tidigare överklagandena har avslagits.
Den föreslagna miljözonen syftar till att förbättra luftkvaliteten där mätningar visar att WHO:s gränsvärden överskrids. Målet är att skydda fotgängare och cyklister samt att på längre sikt fasa ut bensin- och dieselbilar från stadens gator.
– Det här är nivåer som garanterat ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem och förtida död. Vi behöver ta i med hårdhandskarna för att komma till rätta med avgaserna på Stockholms gator, säger hon.
Transportstyrelsen avgör nu nästa steg. Förslaget har redan godkänts av både Förvaltningsrätten och EU-kommissionen, vilket innebär att endast Transportstyrelsen återstår innan beslutet kan verkställas.
– Vi har pekat ut en plats där tiotusentals stockholmare varje dag påtvingas föroreningar som förkortar deras liv. Det finns ingen tvekan om att vi har lagen på vår sida, säger hon.
Om Transportstyrelsen godkänner planen kan miljözonen träda i kraft redan våren 2026. Detta skulle göra Stockholm först i Sverige med att införa en zon där endast elbilar, vätgasbilar och vissa laddhybrider är tillåtna.
Flera andra svenska städer, inklusive Göteborg och Malmö, överväger liknande åtgärder. Regeringen har också visat intresse för att ge kommunerna större befogenhet att införa miljözoner.
Vad innebär miljözon klass 3? Miljözon klass 3 tillåter endast eldrivna fordon och vissa laddhybrider att köra i området. Detta syftar till att minska halterna av kväveoxider och partiklar i luften. Tidigare har Sverige haft zoner av klass 1 och 2 som främst har begränsat äldre diesel- och tunga fordon.
För många bilägare i Stockholm kan denna förändring bli betydande. Fordon som inte uppfyller kraven kommer inte att tillåtas köra i zonen och riskerar böter. Staden planerar dessutom att övervaka området med automatiska kameror.
Om allt går enligt plan kan Stockholms innerstad genomgå en historisk förändring redan nästa år, från avgaser till eldrift.