Alfa Romeo: Kinesiska intressen väcker försäljningsrykten
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025

Alfa Romeo befinner sig i en turbulent situation. Trots en global försäljningstillväxt på 20 procent under det första halvåret 2025, har endast 33 020 bilar sålts.
Enligt rapporter från Bloomberg överväger Stellantis att sälja varumärket, med kinesiska köpare som potentiella intressenter. Dagen den 23 september meddelade Stellantis att produktionen av Alfa Romeo Tonale och Fiat Panda i Pomigliano kommer att stoppas från den 29 september på grund av svag efterfrågan.
Detta är ett bakslag efter en lovande början på året, där Alfa Romeo växte mest i länder som Frankrike (+51 %), Storbritannien (+50 %), Italien (+35 %) och Nederländerna (+200 %). Den största marknaden för märket är Italien, där 16 838 bilar såldes under första halvåret.
Stellantis har anlitat McKinsey för att analysera framtiden för Alfa Romeo samt Maserati, medan Ferrari, som ofta nämns i sammanhanget, inte verkar vara intresserat. I stället fokuseras blicken mot Kina.
Kinesiska tillverkare har länge varit intresserade av traditionella europeiska varumärken, som Benelli, Moto Morini, Lotus och Volvo. För Stellantis skulle en försäljning kunna hjälpa dem att renodla sin portfölj, som inkluderar hela 14 märken.
Trots en marginell närvaro på den svenska marknaden, bär Alfa Romeo fortfarande en stark känslomässig vikt bland bilentusiaster, särskilt när det gäller klassiska modeller som Giulia och Stelvio, som närmar sig slutet av sin produktionscykel.
Frågan kvarstår om ett kinesiskt ägande skulle kunna leda till en ny renässans för Alfa Romeo eller om varumärket skulle förlora sitt italienska DNA.
Det nya eldrivna crossovern Alfa Romeo Junior, som är nära besläktad med Fiat 600, Jeep Avenger och Opel Mokka, är avsedd att säkra framtiden. Men Stellantis djupa samarbete med elbilstillverkaren Leapmotor väcker frågan: kommer europeiska kunder att välja en Alfa-märkt Leapmotor framför en kinesisk originalmodell?
Svaret på denna fråga kan avgöra om Alfa Romeo fortsätter under Stellantis eller får en ny hemvist i Kina.