Alpine A390: En ny elektrisk crossover med sportig karaktär
Publicerad november 18, 2025
Publicerad november 18, 2025

När Alpine nu lanserar sin första helt elektriska SUV, A390, sker det i en tid där deras klassiska A110 snart går i pension. A390 är 4,62 meter lång och syftar till att attrahera både sportiga entusiaster och familjer. Den nya modellen bygger på Renaults AmpR Medium-plattform, som även används för andra praktiska bilar.
Förarplatsen är bekant med Renaults design, men kvalitetsmaterialet ger en premiumkänsla. A390 erbjuder också generöst med utrymme, med en bagagekapacitet på 532 liter, vilket gör den praktisk för familjer.
Men, vem köper egentligen en Alpine för bagageutrymmet? A390:s styrka ligger i dess prestanda. I landsvägskörning sätter bilen sin kapacitet på prov. Med en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder och en topphastighet på 220 km/h, är prestandan imponerande.
Den separata vridmomentfördelningen och de kraftfulla bakre motorerna ger excellent grepp, vilket gör körningen både exakt och smidig. A390:s sportiga karaktär bekräftas av dess agility, vilket gör den till en stark konkurrent i segmentet för eldrivna sportiga crossovers.
Sammanfattningsvis utökar A390 Alpines modellutbud och visar att märket fortsätter att prioritera kördynamik och prestanda, samtidigt som de tillgodoser familjers behov av utrymme.
TEKNISK INFO/Alpine A390 GTS
Drivlina: En separatmagnetiserad synkron elmotor fram och två permanentmagnet synkronelmotorer bak. Max. systemeffekt 345 kW (470 hk) och max. systemvridmoment 824 Nm. Litiumjonbatteri med kapacitet (netto) 89 kWh. Fyrhjulsdrift, fast utväxling.
Kaross: Femsitsig SUV. L/b/h 4 615/1 885/1 532 mm. Axelavstånd 2 708 mm. Bagageutrymme 532–1643 l. Tjänstevikt 2 121 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 3,9 s. Toppfart 220 km/h. Elförbrukning (WLTP) 19,8 kWh/100 km.
Pris: Från ca 78 000 euro. Datum för lansering i Sverige ännu ej fastställt.