Audi A6 e-tron: En ny standard för eldriven lyx
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Audi har nu lanserat A6 e-tron, som finns både som Sportback och Avant. Denna modell, som bygger på PPE-plattformen, har även för första gången blivit lågbyggd. A6 e-tron har digitala sidospeglar för att förbättra aerodynamiken, även om dessa inte har testats. Med noggrant utformade luftintag och en bred diffusor är bilens aerodynamik i fokus, vilket resulterar i ett cw-värde på 0,21 för Sportback och 0,25 för Avant.
Den design och prestanda som Audi har implementerat är imponerande. Med en systemeffekt på 270 kW accelererar bilen från 0-100 km/h på 5,4 sekunder. Dessutom kan adaptiv luftfjädring läggas till för att ytterligare förbättra körupplevelsen. Audi har verkligen arbetat med att optimera aerodynamiken för att förbättra både räckvidd och körkänsla.
Under körning är A6 e-tron exceptionellt tyst och komfortabel, vilket gör längre resor till en fröjd. Sätets justeringsmöjligheter är bra, vilket underlättar för att hitta en bekväm körställning. Bilen har inte autopilot, men erbjuder cruise control och styrassistans som räcker långt.
Instrumentbrädan innehåller en head-up display med många funktioner. Användaren har möjlighet att anpassa visningarna, vilket är en stor fördel. Styrningen är tung men responsiv, vilket ger föraren en känsla av kontroll. Audi har lyckats behålla den lyxiga känslan trots övergången till eldrift.
Det finns dock en del varningar som kan bli störande. Bilen ger omedelbara signaler vid minsta misstag, vilket kan vara frustrerande. Om föraren kommer för nära väglinjerna eller andra fordon, varnas det med ljud och visuella signaler i head-up displayen. I vissa fall bromsar bilen även plötsligt i onödan, vilket kan leda till obehagliga situationer i trafiken.
För att summera, A6 e-tron är ett ambitiöst steg för Audi in i elbilens värld. Den erbjuder både prestanda och lyx, men det finns utrymme för förbättringar när det kommer till varningssystemens känslighet. Håll ögonen öppna för del 2 av recensionen, som publiceras den 11 september!