Audis satsning på Formel 1: Design och vision för framtiden
Publicerad november 14, 2025
Publicerad november 14, 2025

”Vi går inte in i Formel 1 bara för att vara där. Vi vill vinna. Samtidigt vet vi att man inte blir ett toppteam i Formel 1 över en natt. Det krävs tid. År 2030 vill vi kämpa om världsmästartiteln,” säger hon.
Audis engagemang i F1 är en del av deras strategi att omdefiniera varumärket. De introducerar ett nytt designspråk för att bli mer distinkta i den hårda konkurrensen.
Audi R26 Concept illustrerar företagets grundfärger för F1-bilen, med en design som är enkel och i linje med det nya formspråket. Den slutliga bilen kommer också att prydas av sponsorlogotyper.
”Radikal enkelhet är kärnan. Vi implementerar ett enhetligt designspråk som sammanför alla aspekter av vår organisation. Detta gör Formel 1-projektet till en pionjär för den nya varumärkesidentiteten,” säger hon.
Det är en stor ekonomisk investering för Audi, men de ser en långsiktig vinning, inte bara genom merchandise utan också genom ökad bilförsäljning.
”Med Formel 1:s enorma räckvidd har vi möjlighet att attrahera nya kunder till vårt varumärke – särskilt i den yngre målgruppen,” förklarar hon.
Audis F1-bilar kommer att ha traditionella Audi Sport-färger: silver, svart och röd. De kommer att köras av Nico Hülkenberg och Gabriel Bortoleto. Audi har också övertagit det nuvarande Sauber-teamet, som kommer att namnges Audi från nästa säsong.
Nytt för 2026 är att hälften av kraften kommer från batteri och att kostnadstaket är lägre.
”Den här vägen är helt logisk för Audi – även ekonomiskt,” avslutar hon.