BMW och Audi: Två olika vägar framåt
Publicerad september 20, 2025
Publicerad september 20, 2025

De tyska premiumtillverkarna BMW och Audi följer skilda strategier för att nå framtiden. BMW planerar att utöka sitt sortiment med över 40 nya eller uppdaterade bilar fram till 2027. I kontrast väljer Audi att fokussera och förenkla sin portfölj för att återfå marknadsandelar i det utmanande premiumsegmentet.
BMW:s strategi, som de kallar ”power of choice”, syftar till att ge kunderna ett brett urval. Företaget fortsätter att utveckla nya elbilar på plattformen Neue Klasse och erbjuder även laddhybrider, diesel och bensinmotorer, samt utforskar vätgas.
För den svenska marknaden reflekteras detta i den nya 5-serien, där kunder kan välja mellan bensin, diesel, laddhybrid eller den helt elektriska i5. Enligt en kommentar från BMW:s försäljningschef säger hon: ”Komplexitet kan vara en konkurrensfördel om man lyckas hantera den.”
Å andra sidan har Audi haft utmaningar, med fördröjningar i modellutvecklingen och minskade marknadsandelar. Under ledning av vd Gernot Döllner strävar Audi nu efter en strömlinjeformad portfölj med färre modeller och enklare valmöjligheter. Hon betonar: ”Mindre komplexitet är en nyckel till högre lönsamhet.”
Som del av sin strategi återgår Audi till sitt tidigare namnsystem för att förenkla kundens förståelse av modellprogrammet. Nya generationer av A3, Q3, A6 och Q5 kommer att lanseras, men med färre alternativ än tidigare.
På den europeiska marknaden har BMW stärkt sin position gentemot både Mercedes och Audi. Statistik från Dataforce visar att BMW sålde 473 963 bilar under januari till juli 2025, en ökning med 2,7 procent, medan Audi minskade med 5,6 procent till 383 336 sålda bilar. Mercedes hade 418 227 sålda enheter utan ökning.
I Sverige ser registreringsstatistiken en liknande trend där BMW växer medan Audi tappar. Det återstår att se vilken strategi som kommer att attrahera de svenska bilköparna mest: bred valfrihet eller en mer fokuserad portfölj.