De mest problematiska bilarna enligt verkstaden
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Från dieseljeepar med trasiga avgasreningssystem till Teslas svagheter när miltalen ökar, det finns mycket att beakta. Fredrik Grufman, en framstående röst inom bilbranschen, är känd för sina direkta kommentarer på sociala medier, där han ofta riktar kritik mot Tesla. Grufmans verkstad har stor erfarenhet av problem som upprepas över olika bilmodeller.
Erfarenheterna på verkstadsgolvet visar tydligt vilka bilar som pålitligt fungerar och vilka som kan bli kostsamma att äga. Många bilar inkommer med olika märken på huven, men problematiken är ofta densamma, säger han.
Rykten om att BMW alltid är på verkstad är en myt som många känner till, men verkligheten är mer komplex. Tre tydliga trender har framträtt när det kommer till bilar som ofta repareras.
Däremot har dieselbilar fått ett dåligt rykte över tid. Trots att dieselmotorer länge ansågs vara slitstarka har moderna varianter ett antal problem som uppstår med tiden. Dessa inkluderar avgasreningssystem och partikelfilter som är dyra att åtgärda.
Exempelvis Jeep Grand Cherokee och Ram 1500 med 3.0 CRD EcoDiesel har visat sig vara problematiska efter att ha passerat 20 000 mil. Bland de kostsamma reparationerna ingår avgasreningssystem och luftfjädring, vilket kan kosta över 50 000 kronor, vilket får många bilägare att överväga att skrota sitt fordon.
Äldre Tesla Model S, särskilt de som tillverkades innan facelift 2016, är också problematiska. Vanliga fel inkluderar luftfjädring och elektroniska problem som kan föranleda kostsamma reparationer.
”Vi avråder med emfas från att köpa just dessa motoralternativ”, säger han. Det är tydligt att tidiga modeller av Tesla har sina brister, och de kostnader som följer med reparationer kan vara avskräckande.
När Tesla Model S introducerades, var den banbrytande med en imponerande räckvidd och acceleration. Men efter ett decennium är det framför allt de äldre modellerna som behöver återkommande reparationer. Vanliga problem är bland annat luftfjädring och elfel.
”Håller man sig till originaldelar blir det dyrt, men det är det enda som fungerar”, framhåller han. Skillnaderna mellan modeller före och efter 2016 är tydliga, där nyare varianter generellt presterar bättre.
Trots problemen med äldre Model S har Tesla Model 3 och Model Y visat sig vara mer pålitliga. De är populära inom taxi- och tjänstebilar, och även efter hög miltal har de inte visat sig vara lika problematiska.
”Vi har haft inne bilar som gått över 40 000 mil, men de håller bra”, konstaterar Grufman. Generellt är dessa modeller imponerande när det gäller driftssäkerhet.
För att sammanfatta rekommenderar han att hålla sig till nyare modeller av Tesla för att undvika de vanliga problemen. Avancerad teknik i fordon kan ofta leda till större risker för kostsamma reparationer.
”En bil med konventionell fjädring och utan avancerade system är ofta den som ger minst huvudvärk på lång sikt”, avslutar han.