Effekttariffernas påverkan på elbilsägare och elkonsumtion
Publicerad november 11, 2025
Publicerad november 11, 2025

Antalet elbolag som implementerar effekttariffer ökar, och dessa förväntas bli obligatoriska 2027. Tidigare behövde elkonsumenter endast vara medvetna om elpriserna, men nu måste de också ta hänsyn till när hög konsumtion kan resultera i straffavgifter.
Syftet med effekttarifferna är att optimera elnätet genom att jämna ut förbrukningen över dygnet. Detta kan dock komplikera situationen för konsumenterna, som nu behöver navigera flera faktorer.
– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är elnätsföretagens effekttariffer uppbyggda på olika sätt, säger hon.
Det kan bli kostsamt att använda flera elektriska apparater samtidigt. Att sätta på värmepumpen och ladda bilen kan skapa stora kostnader.
En effektspik på 15 kW kan kosta upp till 1 200 kronor, enligt rapporter. – Kunder har investerat i elbil, batteri, värmepump – för att göra en klimatinsats och minska kostnader. Nu riskerar de att få skyhöga effekttoppar när allt startar samtidigt, säger han.
Elbilsägaren Roland Müller-Suur uttrycker sin frustration över att behöva begränsa laddningen av sin elbil. – Varför ska jag ha en elbil som kan laddas med 11 kW och i stället ladda med 5 kW? Det är ologiskt med hög avgift när det är överskott på el, säger han.