En inblick i produktionen av Volvo EX90 i Ridgeville
Publicerad september 2, 2025
Publicerad september 2, 2025

Klockan är sex på morgonen och arbetsdagen inleds. I Ridgeville, South Carolina, är vädret behagligt och omgivningarna är vackra. Innan jag förlorar mig i omgivningarna går jag in i fabriken.
Dagens schema är intensivt och sträcker sig fram till klockan 14.00. Det hela startar med en introduktion som alla nya medarbetare går igenom, förklarar marknadschefen. Hon säger:
”Vi startade med S60 på anläggningen år 2018, sedan kom EX90 i juni 2024 och kort därefter Polestar 3.”
I Ridgeville anländer plåtpanelerna med lastbil, och fabriken är uppdelad i olika verkstäder som inkluderar A-, B- och C-stationer. Här sker allt från karossbygge till slutbesiktning.
Att applicera emblemet är en noggrann process. Hon säger:
”Vi har kul när vi klistrar fast emblemen – de måste också sitta med precision.”
Bilarna transporteras genom en tunnel och material levereras på övervåningen. Det är anmärkningsvärt att utrymmena för tidigare förbränningsmotorer nu står tomma. Fabrikschefen säger:
”Även om vi är helt elektriska nu är vi flexibla för vad som kan hända härnäst.”
Fokus ligger på säkerhet och precision under arbetsgången. Medarbetarna utbildas först på distans och sedan på plats i fabriken. Kontinuerlig utbildning är avgörande för hög kvalitet, vilket betonas av marknadschefen.
Trots avancerad automatisering är det många moment som fortfarande görs manuellt. Den mest spännande delen av produktionen är där bilens olika delar sätts samman. Hon förklarar att
”36 skruvar krävs för att hålla ihop halvorna.”
Rutor sätts fast och vätskor fylls på innan dörrarna monteras tillbaka. Volvo fokuserar på hög kvalitet i Ridgeville och varje detalj är noga genomtänkt.
Jag får delta i monteringen av emblem med hjälp av en speciell mall som säkerställer att allt är exakt. Det tar tid, men kvaliteten är av högsta prioritet.
Innan bilarna når slutbesiktning genomgår de strikta tester för att säkerställa att allt fungerar som det ska, inklusive körning på olika underlag. Medarbetarna kontrollerar alla funktioner noggrant.
När arbetsdagen avslutas vid 14.30 är det dags att säga farväl till EX90 och Ridgeville. Fabriken har en ung och mångsidig arbetsstyrka där cirka 50 procent är kvinnor.