Nya tider för Oliver Solberg i rallyvärlden
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

När man kliver in i Olivers hem utanför Torsby möts man av doften av kaffe och festliga ballonger. Oliver har just fyllt 24 år, och hans fästmö har förberett en överraskning.
De stora fönstren släpper in ett starkt ljus som reflekteras i en rad troféer längs väggen, där en speciell pokal fångar ögat.
– Den är så speciell att den fick hänga där, säger han och nickar mot trofén.
Oliver minns hur allt gick snabbt; ett telefonsamtal, ett test och sedan rallystart.
– När jag kom i mål var det bara glädje och lättnad. Att se familjen vid målgång var nog den häftigaste känslan i min karriär, säger han.
Det finns en balans mellan den värmländska lugnet och det internationella tempot i hans liv.
– Man blir aldrig trött på den här utsikten, säger han och pekar ut mot sjön. Härifrån har han rest till tävlingar på fyra kontinenter, men detta är alltid hemmet.
När Oliver talar om sin säsong gör han det med öppenhet. Det har varit många val på vägen.
– Inför säsongen låg det många möjligheter på bordet, men Toyota kändes bäst långsiktigt, säger han.
Rallybilen i WRC2-trim, med en design som Oliver själv bidragit till, är en annan aspekt av hans framgång.
– Teamet var öppet för mina behov och vi fick till en fantastisk känsla inför tävlingen.
Den känslan blev avgörande under rallyt, där marginalerna är små.
– Jag kände mig redo, vilket gjorde att tävlingen i Estland kändes enkel, säger han.
Bakom hans framgångar finns även motgångar, särskilt under åren med Hyundai.
– 2021 var starkt, men 2022 var tufft. Jag lärde mig mer av det än något annat. Denna prövning visade vem jag är, säger han.
Oliver reflekterar över hur han har utvecklat sin konsistens och hur man hanterar en säsong.
– Jag kan dominera men också vara jämn nog för att vinna ett mästerskap, säger han.
Rally kräver tålamod och träning, och Oliver betonar vikten av balans.
– Man sitter tio till femton timmar i bilen om dagen. Jag tränar inte specifikt nacken, utan fokuserar på bål, rygg och axlar.
Det handlar också om kosthållning.
– Jag är noga med socker, men äter annars ganska fritt. Rallyt är unikt när det gäller väderförhållanden, säger han.
Frågan om arv är alltid aktuell för Oliver, son till en världsmästare.
– Jag kör för Sverige och har svenskt pass. Norge har mitt namn, Sverige min flagga, säger han.
Oliver känner pressen av sitt namn men väljer att se det positivt.
– Pappa har alltid stöttat mig, men jag har fått ta ansvar för min karriär. Det gör vägen till framgång mer värd.
Designen av hans rallybilar är också en del av hans identitet.
– Jag älskar designbiten. Varje mönster har en betydelse, säger han.
Oliver och hans fästmö Chloe har blivit kända i rallyvärlden.
– Vi reser tillsammans och filmar, vilket ger en personlig touch, säger han.
Med snö som favoritunderlag ser han fram emot framtiden.
– Att vinna Svenska Rallyt i WRC hade varit något extra, säger han.
Oliver avslutar med att tala om sina planer.
– Om tre år vill jag ha ett stabilt team och en ärlig chans att vinna VM, säger han.
Nyheten om hans kontrakt med Toyota är ett stort steg.
– Det är en fantastisk känsla att skriva på med Toyota, säger han.
Oliver ser nu fram emot 2026 med förtroende.
– Jag kan gå in med mer självförtroende och göra det bra där det passar oss, säger han.