EU mildrar skrotningsregler för entusiastfordon
Publicerad augusti 17, 2025
Publicerad augusti 17, 2025
I ett försök att eliminera miljöfarliga skrotbilar i EU har ett direktiv för uttjänta fordon (ELV-direktiv) utvecklats. Enligt detta ska bilar som inte klarar besiktning klassas som avfall och skrotas.
Renovering av ett fordon kan ta lång tid, vilket kan leda till att bilen inte klarar besiktning. Trots att det finns undantag för historiska fordon, har många youngtimers hotats av tvångsskrotning.
Efter protester har EU-parlamentet reviderat reglerna så att fler entusiastfordon skyddas från skrotning. Motorhistoriska Riksförbundet bekräftar att ett nytt kompromissförslag har antagits.
I de nya reglerna fastslås att ägare har rätt att avgöra om fordonet ska skrotas eller repareras. Reservdelar till historiska bilar kommer också att undantas från skrotning.
Även fordon av kulturellt intresse kan undantas från direktivet, beroende på beslut av medlemsstaterna. Fordonen måste dock förvaras på ett miljövänligt sätt.
Den tidigare regeln om att ett fordon anses skrotat om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet har tagits bort. Kraven på handel med reservdelar kommer endast att gälla företag, inte privatpersoner.
EU-parlamentet förväntas godkänna dessa nya regler när parlamentarikerna är tillbaka efter sommaruppehållet, vilket kan resultera i ett beslut den 8 september.