EU överväger förändringar i avgasregler för 2035
Publicerad december 3, 2025
Publicerad december 3, 2025

Från och med 2035 kommer enbart nya bilar utan utsläpp att få säljas inom EU. Denna regel påverkar endast nyförsäljning, inte begagnade bilar. Tillverkare av småskalig produktion, exempelvis Koenigsegg, undantas från denna lagstiftning.
Volvo Cars och Polestar har anpassat sina strategier för att följa dessa regler och gjort betydande investeringar i ny teknik. Båda företagen uttrycker stark kritik mot att ändra 2035-målet.
”Att pausa 2035 är bara en dålig, dålig idé. Jag har inga andra ord för det,” säger Polestar-chefen. Hen anser att detta skulle möjliggöra för kinesiska företag att undvika krav på att övergå till elfordon.
”Kineserna kommer inte att ta någon paus. Om Bryssel pausar detta sätter de verkligen hundratusentals jobb på spel,” säger Polestar-chefen.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, håller med och betonar att lagkrav är avgörande för att påskynda teknikutvecklingen. ”Om det inte var obligatoriskt så skulle förmodligen 30 procent av alla bilar vara utan säkerhetsbälten och inga hade haft katalysatorer,” säger Håkan Samuelsson.
EU:s transportkommissionär, Apostolos Tzitzikostas, öppnar för fler tekniska lösningar efter 2035, vilket även inkluderar förbränningsmotorer. Tyskland trycker på för att laddhybrider och seriehybrider ska tillåtas efter 2035.
I en intervju med tyska Handelsblatt säger Tzitzikostas att de är öppna för olika tekniker. ”Vi vill hålla fast vid våra mål, men samtidigt måste vi ta hänsyn till den senaste geopolitiska utvecklingen,” säger han.
”Vi får inte äventyra vår konkurrenskraft och vi måste hjälpa den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång,” säger Tzitzikostas till Handelsblatt.
Han tillägger att de överväger all teknisk utveckling, inklusive utsläppssnåla bränslen.