Ferrari siktar på att lansera 20 nya modeller fram till 2030
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025

Under de senaste åren har Ferrari ökat takten på sina nya bilmodeller, och mellan 2026 och 2030 planeras i genomsnitt fyra debuter varje år. Detta är betydande för ett märke som sålde 13 752 bilar 2024, vilket var deras bästa år någonsin.
Att nå målet om 20 nya modeller är ambitiöst. Vd:n för Ferrari har nämnt att de fokuserar på fler exklusiva modeller i begränsad upplaga.
– Bättre att ha fler modeller med begränsad volym än ett fåtal modeller med högre volym, säger han.
Enligt honom är det viktigt att släppa fler specialmodeller för att öka volymen utan att förlora varumärkets prestige. Exempel på sådana är den mycket eftertraktade Icona-modellen, Ferrari Daytona SP3.
Exklusiva modeller med V12-motor och manuell växellåda skulle kunna locka tillbaka befintliga kunder. Ferrari Daytona SP3 ingår i Icona-serien och representerar en framtida riktning för företaget.
Ferrari fortsätter också att investera i sina volymprodukter. Nästa år lanseras elbilen Elettrica och en laddhybridversion av suven Purosangue är under utveckling.
Öppna versioner av modeller som Amalfi förväntas också komma. Enligt uppgifter till finansanalytikerna har Ferrari cirka 90 000 aktiva kunder, vilket innebär personer som köpt en bil de senaste fem åren.
Dessa kunder är mest benägna att köpa en ny Ferrari, och antalet aktiva kunder har ökat med 20 procent på tre år, vilket visar att försäljningen går bra.
Ferrari går mot strömmen och upplever framgång trots nedgångar i bilbranschen.