Fjärrtrafik med eldrivna lastbilar: En ny era för transportsektorn
Publicerad november 9, 2025
Publicerad november 9, 2025

WLX WeLink Express i Malmö har tagit ett stort steg genom att använda Mercedes-Benz eActros 600 som trailerdragare i fjärrtrafik. Med en daglig körning på över 100 mil och en förbrukning av 11,6 kWh per mil, har ekipaget en snittfart på 73 km/h.
Åkeriägaren Guner Ismael betonar att han noga har beräknat kostnaderna utan att inkludera subventioner.
– Jag räknade på det riktigt noga. Jag ville ha en ärlig kalkyl som höll utan hänsyn till subventioner eller tillfälliga stöd, säger hon.
Den verkliga räckvidden för fordonet ligger på 50 mil. Varje morgon hämtar en förare trailerdragaren från en laddpark nära DHL-terminalen i Malmö, där ekipaget lastas med en bruttovikt av 36 ton.
Resan till Emmaboda-terminalen är 23 mil enkel väg. Under hemresan görs ett kort laddstopp i Kristianstad, inte för att det är nödvändigt, utan för att ha extra reservenergi.
Därefter görs en laddning och sträckan körs en gång till under dagen, vilket ger en total körning på över 100 mil och 20 timmars körtid.
Guner Ismael påpekar att även om de kör mer än halva den dagliga sträckan med trailer-link, har de fortfarande en räckvidd på 50 mil.
– Vi väljer ändå att ladda när vi har paus, säger hon.
Under natten laddas lastbilen nära terminalen i Malmö. Bilen är i drift 20 timmar om dygnet och det enda som krävs är däck, bromsar och spolarvätska.
Förare uppskattar fordonets prestanda.
– Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork – helt tyst oavsett last, säger hon.
Guner Ismael planerar att utöka flottan av eldrivna lastbilar för fjärrtrafik i framtiden.
– Jag tror att kunderna kommer att kräva det för att klara sin egen hållbarhet. Vi har redan ett par spännande projekt som kan komma att bli verklighet riktigt snart, säger hon.