Ford söker expert för namnstrategi – topplön i sikte
Publicerad augusti 9, 2025
Publicerad augusti 9, 2025
Är du duktig på att skapa namn? Då kan Ford ha den perfekta tjänsten för dig. Det amerikanska bilföretaget söker en nomenklaturstrateg, vilket innebär att du ansvarar för att utveckla nya namn för fordon, tjänster och interna projekt.
Den som väljs för rollen kommer att rapportera direkt till Fords globala chef för nomenklatur och ingå i företagets centrum för namnstrategi och taxonomi. Uppdraget är att formulera namn som är både minnesvärda och juridiskt hållbara, samtidigt som de passar in i Fords varumärkesstruktur.
Att hitta rätt namn är en konst. Historiskt sett har Ford ibland gått långt för att hitta rätt modellnamn, som när en Pulitzerprisbelönad poet engagerades för att döpa en ny bilmodell.
En av hennes idéer var Utopian Turtletop och Resilient Bullet. Den bil som slutligen fick namnet Edsel, efter Henry Fords son, blev dock ett kommersiellt misslyckande.
Idag ansvarar Fords namnteam för ett brett spektrum, från personbilar till tjänster som Ford Pro, inklusive interna projekt och kodnamn.
Den aktuella tjänsten ligger på nivå LL6 i Fords system, vilket översätts till en årslön mellan cirka 1,2 och 2,3 miljoner kronor. Men det är viktigt att notera att detta inte är en position för nybörjare; sökande bör ha minst sex års erfarenhet inom namnstrategi.
Om du har stört dig på intetsägande modellnamn, kan detta vara din chans att förändra spelplanen.