Framtida beskattning av elbilar i Europa
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025

Från 2035 kommer stora biltillverkare inte längre att få sälja bensin- eller dieselbilar inom EU. Istället blir elbilar och vätgasdrivna fordon norm. Den ökande försäljningen av elbilar har fått europeiska politiker att överväga nya skatteformer för vägunderhåll.
I Schweiz, som inte är en del av EU, diskuteras kilometerskatt eller laddskatt som alternativ för beskattning av elbilar. Det är likt Sverige där skatter på fordon och bränsle utgör huvudsakliga intäktskällor.
Det är ännu inte fattat något beslut angående beskattning av elbilister i Schweiz. Helena Gellerman, ledamot av trafikutskottet, förklarar att kilometerskatt inte är ett aktuellt alternativ i Sverige. Hon anser att det finns bättre metoder för beskattning.
”Kilometerskatt är inte aktuellt. Det bästa är att beskatta drivmedlet,” säger hon. Gellerman påpekar att det är svårt att fastställa hur långt en bil har kört, vilket gör kilometerskatt komplicerat att administrera.
Hon menar att det är mer rättvist att basera beskattningen på laddning och tankning, då detta direkt påverkar utsläppen. Ju mer en bil används, desto mer skatt ska betalas.
I dagsläget används fordonsskatten som ett politiskt verktyg för att styra mot elbilars försäljning. Tidigare baserades fordonsskatten på vikt, vilket inte alltid är en korrekt indikator på vägslitage.
Gellerman framhäver att det bästa underlaget för framtida beskattning är drivmedelsanvändning. Det är däremot en känslig fråga politiskt att föreslå höjda skatter på drivmedel, vilket fördröjer en lösning.
Det är dock sannolikt att priserna på bensin och diesel kommer att öka betydligt 2027 och därefter årligen fram till 2035 på grund av ändringar i utsläppsrättssystemet.