Framtidens trafikkommunikation med självkörande bilar
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025
Opel demonstrerar hur självkörande fordon kan interagera direkt med fotgängare. Under ljussymposiet ISAL i Darmstadt visade de en specialanpassad Opel Grandland. Denna bil använder strålkastare och en display för att informera om när det är trygt att korsa gatan.
När bilen är i självkörande läge blinkar ljusen i cyan för att indikera att systemet är i funktion. Om en fotgängare upptäckts skiftar ljusen till magenta och bilen inleder inbromsning.
Vid fullständig stopp förändras färgen till grönt och en ikon för gående visas på displayen, vilket tydligt visar att det är säkert att korsa vägen.
Opel Grandland är ett exempel på ny teknologi där bilens LED-ljus och display kommunicerar med personer vid vägkanten. För att undvika förväxling med trafikljus har Opel valt färger som inte används idag, och testar cyan och magenta som potentiella standardfärger för självkörande bilar.
Denna teknologi baseras på AI och kameror som kan känna igen gester och rörelser. Skulle systemet bli osäkert, får föraren en uppmaning att ta över kontrollen, i enlighet med nivå 3-autonomi regler.
Frågan för svenska bilister är inte om, utan när denna teknik kommer att implementeras på våra vägar. Sverige har varit försiktigt med att tillåta självkörande fordon på allmänna vägar, men sådana lösningar kan öka acceptansen.
Opel framhäver också att denna teknologi kan bli en naturlig fortsättning på deras befintliga Intelli-Lux-strålkastare, som återfinns i modeller som Astra och Corsa. Projektet har pågått sedan 2022 och stöds av Stellantis forskningsnätverk.
Även om det inte finns något fastställt datum för serieproduktion, ser Opel denna teknologi som en grundsten för framtidens självkörande fordon.
Läs också: Stockholm stoppar självkörande Teslor – för stor risk.