Geopolitik hotar bilproduktionen i Europa
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025

Den europeiska bilindustrin står nu inför en ny utmaning relaterad till halvledartillgångar. Denna kris, som inte beror på pandemiska eller logistiska problem, har orsakats av spänningar mellan USA och Kina.
Nexperia, en nederländsk tillverkare av chipp, har hamnat i en svår situation efter att deras kinesiska moderbolag, Wingtech Technology, placerades på en amerikansk svartlista. Nya restriktioner påverkar nu även Nexperias dotterbolag, skriver Autonews.
Nederländernas regering har agerat genom att ta kontroll över Nexperia med hänvisning till nationell säkerhet. Detta ovanliga steg har väckt starka reaktioner, särskilt från Kina, vilket resulterat i ett exportstopp för komponenter från Nexperias fabriker i landet.
Denna situation kan leda till ett betydande avbrott i leveranskedjan, vilket utgör ett hot mot Europas bilproducenter. Enligt ACEA kan lager ta slut inom några veckor.
Sigrid de Vries, generaldirektör för ACEA, beskriver situationen som alarmerande och efterlyser snabba lösningar. Stora tillverkare som BMW, Mercedes och Volkswagen följer utvecklingen noggrant, även om ingen produktion har stoppats än.
Volkswagen har bildat en arbetsgrupp som ska undersöka beroendet av Nexperias chip. Även Stellantis, Renault och Bosch arbetar tillsammans med Nexperia för att hitta alternativa lösningar.
Bosch meddelar att de försöker minimera effekterna och bedömer andra leverantörer, enligt ett uttalande till Bloomberg. Chipbristen är en bekant utmaning för bilindustrin, men denna gång handlar det om enklare komponenter.
Nexperias produkter används för grundläggande funktioner som blinkers och styrsystem, vilket gör dem svårare att byta ut snabbt. Även svenska konsumenter kan påverkas av eventuella produktionsstopp hos tyska tillverkare.
Volvo Cars påverkas inte direkt, men en förlängd konflikt kan ge konsekvenser för andra leverantörer, då Nexperia står för en betydande del av leveranserna till fordonsindustrin.
Vincent Karremans, Nederländernas ekonomiminister, nämner att regeringen har påbörjat samtal med Kina för att lösa exportstoppet. Samtidigt planeras ett toppmöte mellan USA:s president och Kinas ledare för att diskutera handelskonflikten.
Men branschen förblir skeptisk. John Bozzella, vd för Alliance for Automotive Innovation, varnar för att om chipen inte levereras snart kan bilfabriker återigen stanna, vilket skulle få allvarliga konsekvenser.
För bilindustrin har det blivit tydligt att en bil är så stark som sin svagaste komponent.