Grupptalan kan ge återbetalning till leasingkunder
Publicerad december 5, 2025
Publicerad december 5, 2025

Tusentals svenskar har blivit överraskade av plötsligt höjda kostnader i sina leasingavtal. Många trodde att deras månadsbetalningar var fasta men har nu sett dessa öka markant på grund av stigande räntor under 2022. Detta har lett till en känsla av att de blivit lurade.
Frågan har nu hamnat i fokus i ett av de största fallen som Konsumentombudsmannen har drivit under det senaste decenniet, enligt uppgifter från SR.
Konsumentombudsmannen (KO) hävdar att DNB:s avtal har varit otydliga, vilket har gjort det svårt för kunderna att förstå att priserna kunde justeras. KO har under sommaren krävt att banken ska betala tillbaka alla belopp som överstiger det avtalade priset.
DNB har dock avvisat kravet. Som svar på detta har KO nu lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden, där ärendet förväntas ta ungefär ett år att avgöra.
Grupptalan berör cirka 50 000 leasingkunder hos DNB som omfattas av avtalen mellan 2020 och februari 2023. KO uppskattar att en eventuell fällning kan resultera i återbetalningar som uppgår till miljardbelopp.
Även om beslut från ARN inte är juridiskt bindande, följs de ofta av företagen i praktiken. DNB ifrågasätter nu möjligheten att domen ska kunna tillämpas retroaktivt och föredrar att föra en dialog med staten. Banken har inte kommenterat KO:s senaste steg.
KO stödjer sig på tidigare domar från EU angående otydliga konsumentavtal. Skulle ARN ställa sig bakom KO:s linje, kan detta bli ett vägledande beslut för hela leasingmarknaden i Sverige.