X
Nordic region's business magazine • augusti 10, 2025
gmsa NEWS
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss

Gunnar Dackevall: En ikon inom biljournalistik

Publicerad augusti 10, 2025

Det svenska tidningen auto motor & sport firar 30 år, och en central gestalt i dess historia är Gunnar Dackevall, som nu fyller 70. Vi har haft en djupgående diskussion om hans karriär, de tidiga dagarna, och minnen som fortfarande är levande för honom.


Gunnar Dackevall gör ett starkt intryck när han träder in i rummet för intervjun, och hans strikta ansiktsuttryck mjukas upp när han ber om mjölk till sitt kaffe. Det är en överraskning eftersom man kanske skulle tro att han föredrar det svart.


”Det var en annan värld på 90-talet,” inleder han. ”Egentligen helt utan något digitalt. Nittiofem gick Aftonbladet i gång ordentligt.” Han nämner hur auto motor & sport startade 1997, i samarbete med DN och Aftonbladet, där de producerade bilsidor digitalt.


Dackevall har varit aktiv i branschen sedan 1980-talet och grundat flera tidningar, däribland Car och Bike. Den svenska versionen av auto motor & sport började 1995.


Sidoprojektet för papperstidningen började redan 1994. Under 1980-talet funderade han på att utveckla en licensprodukt för att säkerställa tidningens framtid, med tanke på att många tidningar försvann lika snabbt som de kom.


”Förutom att den var stor i Tyskland var auto motor & sport unik på så sätt att de började göra krocktester,” förklarar han. Dackevall påminner om hur de finansierade testerna med hjälp av försäkringsbolag och bilprovningsorgan.


När han ombeds att nämna en provkörning som står ut, svarar han: ”Jag är ju lite race-nörd och det var kul att få testa Mattias Ekströms DTM-bil.” Han minns även en provkörning av Fredrik Ekbloms BMW M3 GTR på Vallelunga.


”Om man bara tänker biltest-sammanhang, tänker jag just på Alrik, när han baxade ut en XC70 nere i Skagen,” säger han och skrattar. ”De lyckades i alla fall dränka den där ute.”


Samarbetet med Tyskland har alltid varit viktigt för auto motor & sport, vilket Dackevall även tar upp i tidningens första ledartext 1995. Den tyska versionen blev unik och bidrog till tidningens ställning i branschen.


”Sverige blev tvåa då på den internationella syndikeringen av varumärket,” fortsätter han. Det var en tid av förändring, och Gunnar poängterar vikten av att ha en stark redaktion.


Han beskriver Alrik Söderlind som en nyckelperson i utvecklingen av tidningen. ”Jag kände att det där är bra när man har en liten redaktion,” säger han. Dackevall har alltid haft en passion för racing och uttrycker hur det har påverkat hans arbete.


Fortsättningen av denna intervju kommer att publiceras den 14 augusti.

Mest lästa
  1. Volvo introducerar omfattande garanti för begagnade bilar i Norge

  2. Säkerhetshot kopplade till kinesiska elfordon

  3. Så optimerar du din elbils batterilivslängd och laddningseffektivitet

Fler intressanta artiklar

Maserati MCPura: En storhet i sportbilsklass

Publicerad december 13, 2025

Trots att Maserati MCPura bär ett nytt namn, är det i grunden samma upplevelse. En första reaktion kan vara att undra över de oförändrade elementen. Tanken på att addera en…

Volvo EX90 drabbas av handelsrestriktioner

Publicerad december 13, 2025

Donald Trumps handelsåtgärder påverkar även de tidigare starka banden mellan USA och Kanada.Volvo EX90, som tillverkas i South Carolina, är berättigad till tullfri försäljning på den amerikanska marknaden. Tyvärr är…

Sverige först i EU med godkänd elbilspremie

Publicerad december 13, 2025

Den svenska regeringen har meddelat att landet är det första inom EU att få sin sociala klimatplan godkänd. Detta innebär att en riktad elbilspremie kommer att lanseras för att stödja…
BYD bil

BYD introducerar nya elbilar och laddhybrider i Sverige

Publicerad december 13, 2025

BYD presenterar sin nya flaggskeppsmodell Sealion 7 AWD Excellence som är utrustad med fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 530 hk. Den accelererar från 0-100 km/h på endast 4,5 sekunder, och…

Rättsligt beslut om Koenigsegg Gemera ger Niclas 8,4 miljoner

Publicerad december 13, 2025

Niclas Kappelin gjorde en beställning på Koenigsegg Gemera, en fyrsitsig bil, när den presenterades i Genève 2020. Han tilldelades nummer nio i produktionsserien och betalade en handpenning motsvarande 10 procent…

EU:s nya riktlinjer för laddhybrider fram till 2040

Publicerad december 13, 2025

Många biltillverkare i Europa känner sig pressade av EU:s nyligen fattade beslut angående försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer, vilket ska förhindras från 2035. Det finns en pågående strävan att…

Audi Q3 e-hybrid: En revolutionerande SUV med eldrift

Publicerad december 12, 2025

Med Audi Q3 e-hybrid har komforten höjts till en ny nivå som överraskar i sin klass. Vid första anblick verkar den vara ett muskelpaket, men känslan av storlek och självsäkerhet…

Förslag på förändringar i trafikreglerna

Publicerad december 12, 2025

Riksdagsledamöterna Markus Wiechel, Lars Andersson och Alexander Christiansson presenterar flera förslag för riksdagen. Bland annat föreslår de att tillåta högersväng vid rödljus, vilket är en praxis i många andra länder.…

Krav på reparerbarhet av elbilsbatterier

Publicerad december 12, 2025

Var tredje bil som erbjuds av bilhandlarna är laddbar, och intresset för begagnade elbilar har ökat med 73 procent under det senaste året. För att dessa fordon ska vara ett…

Nedgång i batteripriser för elbilar fortsätter

Publicerad december 12, 2025

En ny rapport från BloombergNEF avslöjar att genomsnittligt pris för batteripaket har sjunkit från 115 till 108 US-dollar per kWh under 2025.Priserna har kontinuerligt minskat sedan 2010, när kostnaden var…
http://provkörning%20tesla%20model%20y
http://däckline
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Kontakta oss
  • Cookie Policy
  • Integritetspolicy

Bilisterna

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.