Gunnar Dackevall: En ikon inom biljournalistik
Publicerad augusti 10, 2025
Publicerad augusti 10, 2025
Det svenska tidningen auto motor & sport firar 30 år, och en central gestalt i dess historia är Gunnar Dackevall, som nu fyller 70. Vi har haft en djupgående diskussion om hans karriär, de tidiga dagarna, och minnen som fortfarande är levande för honom.
Gunnar Dackevall gör ett starkt intryck när han träder in i rummet för intervjun, och hans strikta ansiktsuttryck mjukas upp när han ber om mjölk till sitt kaffe. Det är en överraskning eftersom man kanske skulle tro att han föredrar det svart.
”Det var en annan värld på 90-talet,” inleder han. ”Egentligen helt utan något digitalt. Nittiofem gick Aftonbladet i gång ordentligt.” Han nämner hur auto motor & sport startade 1997, i samarbete med DN och Aftonbladet, där de producerade bilsidor digitalt.
Dackevall har varit aktiv i branschen sedan 1980-talet och grundat flera tidningar, däribland Car och Bike. Den svenska versionen av auto motor & sport började 1995.
Sidoprojektet för papperstidningen började redan 1994. Under 1980-talet funderade han på att utveckla en licensprodukt för att säkerställa tidningens framtid, med tanke på att många tidningar försvann lika snabbt som de kom.
”Förutom att den var stor i Tyskland var auto motor & sport unik på så sätt att de började göra krocktester,” förklarar han. Dackevall påminner om hur de finansierade testerna med hjälp av försäkringsbolag och bilprovningsorgan.
När han ombeds att nämna en provkörning som står ut, svarar han: ”Jag är ju lite race-nörd och det var kul att få testa Mattias Ekströms DTM-bil.” Han minns även en provkörning av Fredrik Ekbloms BMW M3 GTR på Vallelunga.
”Om man bara tänker biltest-sammanhang, tänker jag just på Alrik, när han baxade ut en XC70 nere i Skagen,” säger han och skrattar. ”De lyckades i alla fall dränka den där ute.”
Samarbetet med Tyskland har alltid varit viktigt för auto motor & sport, vilket Dackevall även tar upp i tidningens första ledartext 1995. Den tyska versionen blev unik och bidrog till tidningens ställning i branschen.
”Sverige blev tvåa då på den internationella syndikeringen av varumärket,” fortsätter han. Det var en tid av förändring, och Gunnar poängterar vikten av att ha en stark redaktion.
Han beskriver Alrik Söderlind som en nyckelperson i utvecklingen av tidningen. ”Jag kände att det där är bra när man har en liten redaktion,” säger han. Dackevall har alltid haft en passion för racing och uttrycker hur det har påverkat hans arbete.
Fortsättningen av denna intervju kommer att publiceras den 14 augusti.