Gunnar Dackevall: En resa genom bilmedias guldålder
Publicerad augusti 15, 2025
Publicerad augusti 15, 2025
Gunnar Dackevall minns med glädje tidens då auto motor & sport expanderade. Teamets gemensamma vision ledde till nya begrepp som ”ams-bilen”, ofta en Audi, BMW eller Mercedes-Benz. Åren som följde blev avgörande, och produktionen ökade från 12 till 24 nummer per år.
Ett viktigt samarbete med Aftonbladet inleddes 1999, där auto motor & sport bidrog med bilagor och webbpubliceringar. ”Ett ganska tajt samarbete i tio år i stort sett,” säger han. Detta samarbete resulterade i att Robert Collin, känd för sitt arbete med Mercedes-Benz A-klassens älgtest, också gick över till Aftonbladet.
Dackevall minns att Collin blev en internationell nyhetsfigur efter incidenten. ”Jag hade inte lugn stund på tre månader,” säger han. Detta var fördelaktigt för konkurrensen, då Teknikens Värld förlorade en nyckelspelare.
Gunnar reflekterar över att han flera gånger blev erbjuden chefredaktörsrollen där. ”Men jag var helt inne i den här startupen,” kommenterar han. I backspegeln kanske en karriär på Bonniers hade varit lönsammare, men han föredrog att driva sitt eget projekt.
Han är stolt över att ha skapat en seriös bilmedia. ”Vi fick ju igång webben ganska bra också,” säger han. Dackevall påpekar att efter tre decennier är tidningen fortfarande en etablerad och seriös aktör, förutsatt att de sköter sig.
När han ombeds att reflektera över eventuella ångrar, citerar han Roger Moore: ”Jag ångrar ingenting!” Han anser att projektet har lyckats, även om det tog tid att få allt på plats.
Inledningsvis var Bilsportförlaget en viktig partner för distributionen. Riskkapitalister, som han beskriver som ”bilnördar”, stödde projektet i början men löstes senare ut. Auto motor & sport blev självständigt och övergick till 14-dagarsutgivning 2001.
Under denna period växte redaktionen och Dackevall tog ansvar för hela verksamheten. ”Vi körde stenhårt på webben när det väl tog fart där i början på 00-talet,” minns han. Egmont köpte upp tidningen 2008, samma år som smartphonen blev vanlig.
Den digitala mediekonsumtionen förändrade landskapet, och läsarna kunde nu ta del av tidningar på språng. ”Men det är inte så att mediekonsumtionen har minskat,” lägger han till. Idag är det mycket kortare innehåll som gäller, vilket kan påverka kvaliteten på konsumentjournalistik.
Dackevall ser 30-årsjubileet som en viktig milstolpe. ”Jag kommer tillbaka till min idé om en licensprodukt!” avslutar han.
Gunnar delar också sina drömmar om bilar. Som vardagsbil önskar han en Xpeng G9, och som entusiastbil har han en Morgan +4 från 1952. Den ultimata drömbilen för honom är en McLaren F1, som han även har ett personligt fartrekord i.
När det kommer till överskattade bilar pekar han ut Bugatti W-någonting. ”Det blir inte så mycket roligare bara för att man fläskar på mer,” framhäver han.
Gunnar rekommenderar Carrera Panamericana som det roligaste resmålet. ”Det kostar en del, men det är billigare än att köra Mille Miglia.”
Han har också en passion för musik, även om han inte själv utövar det. Kaffe med mjölk är hans favoritdryck, speciellt en mjuk start på dagen.
Med över trettio års erfarenhet har auto motor & sport haft stor påverkan på bilindustrin, och Dackevall ser fram emot att fortsätta denna resa.