Hyundai Ioniq 9: En Tyst och Bekväm Elbil
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
Fotoreporter Magnus Fröderberg rapporterar från Lejondals slott, där Hyundai presenterar sitt nya flaggskepp, Ioniq 9, för journalister och bilhandlare. Under en körning till Skokloster slott upplever vi både landsvägar och motorvägar.
Hyundai har strävat efter att ge Ioniq 9 en smidig och elegant design. De pixelformade strålkastarna är karakteristiska för Hyundai, säger hon.
Ioniq 9 är nära besläktad med Kia EV9 men har en mer stilren formgivning. Den döljer sin storlek med linjer som på en båt. Batteriet är större än EV9:s, vilket ger mer ljudisolering, säger han.
Vi körde Performance-versionen med 430 hästkrafter, vilket verkligen levererade kraft i sportläget. Men fjädringen känns för mjuk för hängiven körning, säger han. Många kommer förmodligen att välja den fyrhjulsdrivna versionen med 315 hk, då prispåslaget för Performance endast är 20 000 kronor.
Trots storleken är Ioniq 9 ett bekvämt fordon, där det mest överraskande är hur tyst det är. Däckljudet är knappt hörbart vid motorvägsfart, tack vare aktiv brusdämpning, säger hon.
Det finns ingen luftfjädring, men körningen är behaglig med bekväma stolar, vilket gör den idealisk för längre resor, berättar han.
Kupén känns rymlig, och den sexsitsiga versionen erbjuder snurrbara fåtöljer, vilket kan vara fördelaktigt vid transport av äldre passagerare, förklarar hon.
För den tredje sätesraden upptäckte jag att även en vuxen hade tillräckligt med utrymme, säger han.
Vad gäller elförbrukningen visade det sig att den inte var avskräckande hög. Vi körde aktivt men låg fortfarande på drygt 21 kWh per 100 km. Den fyrhjulsdrivna modellen kan dra släp upp till 2 500 kg, medan den bakhjulsdrivna klarar 1 600 kg, berättar hon.
Det finns några mindre negativa aspekter, som att Performance-versionen borde ha adaptiva dämpare runt om och att det är lite besvärligt att öppna frunken. Dessutom hade 22 kW hemmaladdning varit önskvärt, säger han.
På den positiva sidan erbjuder USB-C-uttagen 100 watt vardera, vilket gör det möjligt för flera passagerare att ladda sina bärbara datorer samtidigt, säger hon.
Ioniq 9 har svenska priser, där basversionen kostar 759 900 kronor och Performance-versionen 894 900 kronor. Leasingpriserna för företag ligger mellan 5 595 och 6 594 kronor per månad exkl. moms, säger han.
Trots att jag uppskattar Ioniq 9, känns den för stor för mig. Jag föredrar en variant liknande Kia EV5 med högre teknisk nivå, säger hon.