Jämförelse av tre populära små-SUV: Hyundai Bayon, Ford Puma och VW T-Cross
Publicerad augusti 16, 2025
Publicerad augusti 16, 2025
Motorprestanda och körupplevelse varierar tydligt mellan de tre små-SUV:arna. Fords trecylindriga motor är den mest framträdande, med en råare ljudprofil och en trög respons, trots sitt mildhybridsystem. Turbolagget är också påtagligt, vilket gör att föraren måste arbeta genom de sex långa växlarna för att hålla motorn alert.
I Volkswagen T-Cross är den manuella växlingen mycket smidig och motorn svarar snabbt. T-Cross erbjuder en mer dynamisk körupplevelse med en smidigare växelspak, vilket förbättrar accelerationstiderna.
Hyundai Bayon, som också har en trecylindrig motor, är mycket tystgående. Trots att den saknar ett 48-volts system, svarar den livligt, vilket gör att den känns pigg trots sina 100 hk. Det tillvalbara dubbelkopplingssystemet växlar snabbt, vilket ökar körglädjen, även om accelerationstiderna påverkas något.
Bayons chassi är välbalanserat och den visar stor entusiasm i svängar, vilket gör den snabbast i slalom. Den håller spåret exakt och undviker oönskade karossrörelser, och svänger till och med med bakänden, något som Puma gör med ett tydligare sladdmoment.
Ford Puma reagerar aggressivt på lastväxlingar, vilket kan vara skrämmande för oerfarna förare. Bagageutrymmet är praktiskt, men baksätena erbjuder endast begränsat stöd för låren. För vana sportförare kan detta beteende vara roligt, men det förväntas mer av en ST-Line än av en äkta ST-modell.
Trots sina styrkor har Puma en nervös styrning som svarar osmidigt och ger ett instabilt intryck vid rak körning. Den hårda fjädringen gör att bilen inte alltid reagerar som en sportig modell bör, vilket påverkar kördynamiken negativt.