Kinesiska elbilar står mot tysk och koreansk konkurrens
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Den kinesiska elbilsmarknaden har vuxit snabbt och nu står BYD Seal och XPeng P7 inför tuff konkurrens från Volkswagen ID.7 och Hyundai Ioniq 6.
Trots den rådande uppfattningen om kinesiska elbilars fördelar är prissättningen en viktig faktor. Konsumenterna måste vara beredda på att betala över 500 000 kronor för dessa modeller.
XPeng P7, som introducerades av He Xiaopeng år 2018, fortsätter att imponera med sin design och materialval.
”Det är inget som märks av hos P7,” säger hon.
Inredningen erbjuder hög komfort, även om den kan förbättras för att nå upp till konkurrenternas nivå.
”Det är rätt så bekvämt,” säger hon.
P7:s användargränssnitt, med pekskärmskontroller, kan vara en utmaning.
”Det mesta är inte intuitivt,” säger hon.
BYD Seal erbjuder en mer balanserad körupplevelse med bättre styrning än P7, men har sina egna användarvänlighetsproblem.
”Manövreringen i Seal är irriterande och komplicerad,” säger hon.
Hyundai Ioniq 6, med sina många funktioner i pekskärmen, har också sina brister, särskilt när det gäller bromsprestanda, vilket är under snittet.
”En bromssträcka på över 38 meter från 100 km/h är inte konkurrenskraftigt,” säger hon.
VW ID.7 framstår som den mest kompletta bilen, med en välbalanserad upphängning och ett rymligt baksäte.
”VW ID.7 lämnar spelplanen som segrare,” säger hon.
Trots att BYD och XPeng erbjuder mer attraktiva priser, är deras prestanda och användarvänlighet fortfarande en utmaning.
”De två kineserna inga dåliga bilar,” säger hon.