Krav på reparerbarhet av elbilsbatterier
Publicerad december 12, 2025
Publicerad december 12, 2025

Var tredje bil som erbjuds av bilhandlarna är laddbar, och intresset för begagnade elbilar har ökat med 73 procent under det senaste året. För att dessa fordon ska vara ett attraktivt alternativ måste kostnaderna för reparationer vara rimliga.
– Elbilen måste gå att äga och underhålla under lång tid, inte bara de första åren, säger hon.
Oftast är batterierna i elbilar och laddhybrider inte reparerbara, vilket innebär att de ofta behöver bytas ut helt. Detta kan göra reparationerna mycket kostsamma, ibland dyrare än bilens värde. Detta innebär en stor ekonomisk risk för hushåll som har äldre elbilar, även om fordonet fungerar bra i övrigt.
Ett annat problem är att många oberoende verkstäder saknar tillgång till de datasystem som är nödvändiga för att reparera elbilar.
– Resultatet blir att bilägare i många fall hänvisas till dyra märkesverkstäder, skriver hon och understryker att lägre konkurrens resulterar i högre priser.
För att undvika en reparationskris krävs flera åtgärder. Det måste finnas krav på att batterier kan bytas eller repareras till en rimlig kostnad. Fristående tillverkare måste ges tillgång till nödvändiga fordonsdata, säger hon.