Kund kräver ersättning efter motorproblem med ny bil
Publicerad augusti 9, 2025
Publicerad augusti 9, 2025
Carolina Sundin, bosatt utanför Falun, har ställts inför stora kostnader efter en allvarlig motorincident med sin Volkswagen Golf från 2019, som hon köpt för 180 000 kronor. När hon svängde in i en kurva, hörde hon ett kraftigt ljud under motorhuven och bilen började skaka. Snart insåg hon att motorn hade lossnat.
Efter att bilen bogserats till verkstaden, fick Carolina veta att motorfästet på högra sidan hade slitit av alla bultar. Motorn hängde löst och var bara upphängd i slangarna. ”Han på verkstaden hade aldrig sett något liknande tidigare,” säger hon.
Enligt verkstaden berodde detta på en felaktig kamremsreparation som bilfirman utfört innan försäljningen. Faran var så stor att det kunde ha lett till en dödsolycka. ”Om jag hade kört i 90 och motorn ramlat ur, då hade det blivit tvärstopp. Jag var ganska omtumlad efteråt,” säger hon.
När Carolina kontaktade bilfirman för att begära ersättning för reparationen, fick hon ett avvisande svar. Företaget, som är beläget i Göteborg, nekar att ta ansvar för kostnaden av 80 000 kronor. ”Det är tråkigt att de inte vill ta ansvar. Det är ändå deras skyldighet,” säger Carolina.
Nu har hon anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som kommer att bedöma hennes rätt till ersättning. Enligt konsumentköplagen kan säljaren bli skyldig att ersätta fel som fanns vid köptillfället, även om de upptäcks senare. Men eftersom bilfirman bestrider ansvaret, ligger det nu i ARN:s händer att avgöra frågan.