Kunnande och incitament avgör elbilsmarknaden
Publicerad oktober 24, 2025
Publicerad oktober 24, 2025

Enligt Mobilitetsrapport 2025 från Ziklo Bank köper två tredjedelar av nyregistrerade elbilar företag. Detta påverkar starkt utbudet av begagnade elbilar, vilket möjliggör för privatpersoner att göra informerade val. Många privatpersoner har en felaktig uppfattning om batteriers livslängd samt laddningsinfrastruktur, vilket avskräcker dem från att överväga elbilar.
Rapporten betonar vikten av att se på totalkostnaden vid bilköp, snarare än att enbart fokusera på inköpspriset. Ekonomin kring elbilar är komplex och upplevs som dyrare än verkligheten. Många privatpersoner är ovana vid att räkna på hela kostnaden, vilket påverkar deras val av fordon.
Att ha möjlighet att ladda hemma kan sänka kostnaderna, vilket ofta är lättare för husägare än för dem som bor i flerbostadshus. Sju av tio köper begagnad bil och är därför beroende av utbudet som påverkas av företagsbilar som hamnar på marknaden.
Norge framhålls som ett föredöme i rapporten. Där står elbilar för över 90 procent av nybilsförsäljningen, tack vare stabila incitament för privatpersoner. Ziklo Bank menar att teknisk mognad inte längre är ett hinder för elektrifiering, men att det behövs konkret politik och ökad kunskap för att snabba på omställningen.
Det finns en märkbar skillnad mellan hur elbilar uppfattas och verkligheten. Det sprids myter om elbilar som skapar missuppfattningar. ”Det finns ett glapp mellan upplevd och faktisk verklighet. Tekniken fungerar men bilden i medier och bland allmänheten har inte hunnit i kapp,” säger en expert.