Laddhybrider tar ledningen över diesel på den europeiska marknaden
Publicerad december 3, 2025
Publicerad december 3, 2025

Dieselns betydelse i Europa har varit stor, särskilt under 2010-talet, då dieselbilar utgjorde mer än hälften av alla nyregistreringar. Den framgången har dock avtagit dramatiskt.
Skandalen med Volkswagen 2015 blev en avgörande vändpunkt, och försäljningen av dieselbilar har aldrig riktigt återhämtat sig. Marknaden har gradvis minskat i takt med att laddhybrider nu tar över.
Enligt statistik från ACEA stod laddhybrider i oktober för 9,4 procent av den europeiska bilmarknaden, medan diesel föll till 8 procent. Laddhybrider visar också den snabbaste tillväxten med en ökning på 43,2 procent jämfört med samma månad förra året.
Flera faktorer bidrar till nedgången för diesel. Strängare utsläppsregler, en ökad elektrifiering bland tillverkarna och minskad tillgång på småbilar med diesel är centrala orsaker. Dessutom påverkar ekonomiska incitament för elektrifierade fordon och mer effektiva bensinmotorer situationen.
EU:s skärpta CO₂-mål tvingar tillverkarna att minska utsläppen till ett genomsnitt på 93,6 gram CO₂ per kilometer senast 2025, och med en minskning på 55 procent till 2030, annars riskerar de miljardböter. En långsiktig plan för Europa är att stoppa försäljningen av nya förbränningsmotorer år 2035.
Detta gör laddhybriden till en idealisk lösning för biltillverkarna, som kan möta utsläppsmålen utan att behöva investera stora summor i rena elbilar som fortfarande är dyra att producera.