Lotus skiftar fokus till laddhybrider efter svag elbilsförsäljning
Publicerad november 28, 2025
Publicerad november 28, 2025

Lotus genomgår nu en betydande omställning efter att försäljningen av elbilar stagnerat i premiumsegmentet. Märket planerar att introducera tre nya laddhybrider, enligt uppgifter från AutoCar.
För svenska köpare innebär detta att Lotus återigen riktar sig mot en segment där efterfrågan är stark. Laddhybrider fortsätter att vara populära, och företaget hoppas att den nya teknologin ska ge en nystart efter flera svaga kvartal.
Den första modellen, en laddhybrid av Eletre, lanseras globalt i januari och kommer att ha 912 hk, luftfjädring och aktiv krängningskontroll, vilket enligt Lotus gör den till deras mest körfokuserade SUV hittills.
Introduktionen börjar i Kina under det första kvartalet 2026, följt av Europa senare samma år. Detta markerar en tydlig förändring i strategin, då Lotus tidigare hade som mål att bli ett helt eldrivet märke till 2028, vilket nu ändras på grund av den minskade efterfrågan på elbilar i lyxsegmentet.
Lotus vd, Feng Qingfeng, påpekar att hybriderna ger fler alternativ och öppnar dörrar till marknader med en långsammare elektrifieringsprocess, inklusive Italien, Spanien, Saudiarabien och Sverige, där efterfrågan på laddhybrider fortfarande är stark.
En annan faktor bakom beslutet är EU:s högre importtullar på elbilar från Kina, vilket inte påverkar hybrider i samma utsträckning. Detta ger Lotus en fördelaktig prissituation på den europeiska marknaden.
Företaget planerar att lansera tre olika hybrider, där den mest intressanta för Sverige kan bli den nya kompakta SUV:en, Vision X, som förväntas debutera 2027 och placeras under Eletre, i ett segment med högre volymer.
Trots detta står Lotus inför ekonomiska utmaningar, med en rörelseförlust på nästan 4 miljarder kronor under de första nio månaderna av året. Försäljningen i Europa, inklusive Sverige, har påverkats negativt av det minskade intresset för Eletre och sportbilen Emira.
Frågan för svenska återförsäljare blir nu huruvida den nya hybridtekniken kan hjälpa Lotus att återfå sin position på marknaden.