Luvly: Små och hållbara stadsfordon i fokus
Publicerad september 23, 2025
Publicerad september 23, 2025

Luvly, företaget grundat av entreprenören Håkan Lutz, patenterade sin teknik för att tillverka fordon av sandwichkomposit redan 2015. Idag, ett decennium senare, har intresset från storföretag börjat växa.
Lutz hade tidigt en vision om att skapa små och säkra stadsfordon. Efter en misslyckad satsning med företaget The Economics, gav han inte upp utan inriktade sig istället på Luvly, som 2015 hade en patenterad teknik.
Håkan Lutz säger:
”Vi var ganska väl medvetna om de svårigheter som finns. Vi lyckades utan några större svårigheter utveckla lätta små stadsfordon som var säkra att åka omkring i.”
Enligt honom var den största utmaningen att göra fordonen ekonomiskt överkomliga, vilket ledde till att The Economics lades ner. Luvly strävar efter att erbjuda hållbara transportlösningar.
Han påpekar:
”Man måste få till den här tripletten lätt, säkert och billigt för att det ska vara relevant.”
Trots de framsteg som gjorts är Lutz medveten om att de inte nått de mål som satts.
”Nej, det är klart vi inte har. Då hade små ekonomiska fordon slagit igenom stort och funnits i massor på våra gator.”
Han är bekymrad över trenden med allt större bilar, vilket han anser inte är hållbart för miljön. Lutz säger:
”Vilka människor innan T-Forden hade sagt, ja jag vill ha en bil som pruttar avgaser och låter illa?”
Han anser att det är dags att förändra våra konsumtionsmönster för att uppnå en hållbar framtid.
”På samma gång tycker man att man ska köpa en Tesla Model Y för att den är miljövänlig.”
Luvly fokuserar på att tillverka byggsatser för små stadsfordon, där den patenterade tekniken är avgörande för deras framgång.
Enligt Lutz:
”Det vi har gjort är helt enkelt att förenkla sättet man bygger kompositstrukturer på.”
Genom att använda platta paneler och speciella connectors skapar Luvly en stark och lätt struktur, vilket gör fordonen mer kostnadseffektiva.
Han sammanfattar:
”Vi har sagt, kan vi bygga en kompositstruktur som är tillräckligt stark, tillräckligt styv och lätt för att göra ett fordon tillräckligt billigt?”
Det finns redan ett växande intresse för Luvlys teknik från stora aktörer inom bilindustrin. Lutz avslöjar:
”Vi har ännu inga detaljer på erbjudandet från Stellantis mer än att de är intresserade av att köpa tekniken som Luvly erbjuder.”
Han avslutar:
”Jag skulle bli oerhört förvånad om människor vore så galna att de inte skulle vilja ha stadsbilen när den finns där.”