Mobility Motors går i konkurs – effekterna för konsumenterna
Publicerad september 30, 2025
Publicerad september 30, 2025

Mobility Motors, som bland annat förhandlar med Nissan och Hyundai, ansökte i våras om rekonstruktion, en process för ekonomisk återuppbyggnad. Tyvärr räckte detta inte för att rädda företaget, som nyligen hamnade i konkurs.
”Vi befinner oss i en fortsatt svår marknad där nybilsförsäljningen inte har varit på en anständig nivå. Vissa varumärken har drabbats hårdare än andra, vi tillhör tyvärr den kategori som drabbats hårt i det bolag som nu är satt i konkurs”, säger marknadschefen till tidningen Motorbranschen.
Trots konkursen pågår verksamheten i Norrtälje som vanligt genom ett dotterbolag. För de anställda i Sätra, Stockholm, och i Skurup, Skåne, är osäkerheten om framtiden stor.
”Samtliga anställda kommer att sägas upp på grund av konkursen. Vår förhoppning är att någon kan ta över verksamheten och fortsätta driften i Sätra, vilket i så fall skulle ge möjlighet till en del av personalstyrkan att få en ny anställning”, förklarar hon.
För kunder som köpt nya bilar av Mobility Motors finns det en viss trygghet, eftersom de kan vända sig till andra auktoriserade verkstäder. För dem som köpt begagnade bilar är situationen mer svår.
”Kunder som har köpt en begagnad bil kommer vi tyvärr inte att kunna hjälpa vid en eventuell reklamation”, förklarar hon.